Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Eesti võib lahendada kogu Euroopa suure probleemi (9)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Vanarehvid on probleemiks üle maailma.
Vanarehvid on probleemiks üle maailma. Foto: Iliya Pitalev/Sputnik

Kui Eestis tekib aastaga 12 000 tonni vanarehve, siis Euroopas kokku 4 miljonit tonni. Kui Eesti Energia katsed rehvihakkest õli tootmiseks õnnestuvad, võib ettevõttel sellega olla olemas lahendus kogu Euroopa suurele murele.

«Me suudame põlevkiviõlitehastes peale põlevkivi õli toota ka rehvihakkest,» rääkis Eesti Energia teise kvartali majandustulemuste tutvustamisele ettevõtte juht Hando Sutter. Sõltuvalt rehvist on vanarehvides kolm kuni neli korda rohkem õli kui põlevkivis.

Rehvihakke lisamisel põlevkivile lahendab energiaettevõte kaks asja korraga. «Ühtepidi saame me täiendavat toodangut, teiselt poolt saame lahendada suurt keskkonnaprobleemi, mis on nii Eesti kui ka kogu Euroopa keskkonnaprobleem,» kirjeldas Sutter.

Praegu on katsetused jõudnud teise etappi. «Saadud on keskkonnaluba kolmele katsetuste voorule,» rääkis energiaettevõtte juht. Ka kolmandasse katsetuste etappi peaks ettevõte jõudma selle aasta jooksul. Nende käigus kontrollib Eesti Energia rehvide mõju nii õli kvaliteedile ja lõpptootele kui ka heitmetele, mis protsessi käigus eralduvad.

Katseid jälgivad sõltumatud vaatlejad ja tulemused esitab ettevõte keskkonnaministeeriumile. «Kui katsetulemused on positiivsed, siis lähme taotlema järgmise etapi luba, et me saaks nii rehvidest kui jäätmetest toota kasulikku toodet ehk kütteõli,» rääkis Sutter.

Kui Eestis tekib 12 000 tonni vanarehve aastas, siis kogu Euroopas on see hulk kokku 4 miljonit tonni. Vanarehvide üheks suurimaks probleemiks on see, et nad ei lagune loomulikul teel väga kiiresti. Probleem on seda tõsisem, kui mõni vanarehvide ladustuskohtadest peaks süttima, kuna sellega kaasneb veelgi suurem keskkonnareostus ja neid näiteid on Eestis juba ka olnud.

Kuna Eesti Energia Enefit tehnoloogia võimaldab aastas töödelda 100 000 tonni vanarehve, siis aitaks Eesti lahendada vanarehvide probleemi mitte ainult Eesti, aga ka lähiriikides. «Praegu on kõik lootustandvad, emissiooni ületamisi ei ole olnud. Ka õli kvaliteet on korras,» märkis energiaettevõtte juht.

Praegu on katsetuste jaoks vajaminevaid rehve ettevõte ostnud hankekorras. Küll aga on palju neid, kes on ise tulnud oma rehve ettevõttele pakkuma. «Neid jääkrehve on täna nii Eestis, Baltikumis kui Põhjamaades oluliselt rohkem kui mõtteid, mida neist teha,» rääkis Sutter.

Eesti Energia loodab õlitootmisega vanarehvidest ametlikult algust teha järgmisel aastal. 

Tagasi üles