Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Suur hinnaülevaade: alkoholiaktsiis on kuuspaki juba kõvasti kallimaks muutnud (4)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Lahja alkoholi aktsiisist tingitud hinnatõus on jõudnud poelettidele.
Lahja alkoholi aktsiisist tingitud hinnatõus on jõudnud poelettidele. Foto: Kristjan Teedema

1. juulist hakkas kehtima lahja alkoholi uus aktsiisimäär, mis esialgu hinda küll ei tõstnud, kuid nüüd, kus vana aktsiisimääraga kaup on poodidest otsa saamas, tuleb lahja alkoholi eest rohkem välja käia.

Veidi vähem kui kuu enne lahja alkoholi aktsiisi tõusu kogus Postimees kaubanduskettide e-poodidest alkoholihindu, et neid hiljem omavahel võrrelda.

Kui enamikus poodides on õlle kuuspaki hind mitme euro võrra tõusnud, siis üllatuslikult on Prismas hind hoopis langenud. Prisma turundusjuht Reigo Rahumäe peab selle põhjuseks eri komponente, mis hinnakujundust mõjutavad – mis on olnud tootja hind, palju kauplusel eelneva hinnaga laovaru sees olnud, mis kogust on parajasti tellitud.

Coopi kommunikatsioonijuht Martin Miido sõnul jõuavad aktsiisihinna muutused kauplustesse järk-järgult sõltuvalt sellest, millises kaupluses millises mahus vana aktsiisimääraga kaupa varutud oli. «Kui vana aktsiisimääraga kaup saab otsa, tuleb sisse osta kõrgema määraga kaup ning sellest tulenevalt muutub ka nende hind,» märkis Miido. «Aeg-ajalt võib mõne kauba hind muutuda ka seoses kampaaniatega.»

Seda, milliseks kujuneb areng lahja alkoholi tootegrupis ja kuidas muutub tarbija käitumine, on Rahumäe sõnul praegu veel vara öelda.

«Nagu ka Prisma varem kommenteerinud, on alkohoolsete toodete läbimüük kogumüügiga võrreldes langenud – alkoholiaktsiis ja selle muudatused mitte ainult meil, vaid ka Soomes ja Lätis mõjutavad muidugi toodete läbimüüki,» sõnas ta ja lisas, et tarbimise vähendamine ka tavaliselt üks aktsiisitõusu eesmärkidest ning iseküsimus on see, kas kogu tarbimise langus on nüüd kolinud Lätti või Soome, sest alkohoolsete toodete tarbimine on langustrendis paljudes Euroopa riikides.

Miido leidis, et arvestades Läti piiril toimuvat, on aktsiisimäära tõstmine kindlasti muutnud inimeste ostuharjumusi, kuid kahjuks mitte tarbimisharjumusi.

Kuigi tõusis vaid lahja alkoholi aktsiis, siis andmeid kogusime ka kangelt alkoholilt, et jälgida, kas ja kuidas võib aktsiisitõus mõjutada kange alkoholi hinda.

Suurem osa kange alkoholi hindu on jäänud juunikuu algusega võrreldes samaks, kuid paljudes toidupoodides on muutunud viina hind. Näiteks maksis pooleliitrine viin Russian Standart Selveris juunis 10,99 eurot, juuli lõpus aga 16,79 eurot. Prismas tuli poolteist kuud tagasi pooleliitrise Viru Valge eest välja käia 6,99 eurot, täna on pudeli hinnaks kujunenud aga 10,69 eurot. «Hinnakujundus on igal kauplejal enda teha, sõltudes mitmest asjaolust, olgu selleks sisseostu hind, kogus, hooaeg, laovaru seis vms,» sõnas Rahumäe.

 
 
 
 
Tagasi üles