Rail Balticu koordinaator Kristjan Kaunissaare sõnul oli kolmandas taotlusvoorus Eestile ja Lätile raha eraldamine suurepärane uudis, kuna see raha tuli teiste liikmesriikide arvelt.
Rail Balticu koordinaator: Eestile raha eraldamine oli väga hea uudis (3)
«Kuna me räägime kolmanda taotlusvooru puhul sellest, et rahasid jagati vastavalt sellele nagu olid nii-öelda need riiklikud ümbrikud, mis CEF-i [Euroopa ühendamise rahastu] määruse kohaselt selle perioodi kohta käivad, siis see, et Eesti ja Läti üleüldse said raha sealt praegu, see on äärmiselt positiivne, ükskõik millises summas see tuli,» rääkis Kaunissaare BNSile.
«Kui me räägime sellest, et Eesti ja Läti ümbrikud tegelikult olid esimese kahe CEFi taotlusvooruga nagunii tegelikult ammendunud, siis see tähendab seda, et ma saime praegu seda raha, mis läks sisuliselt teiste riikide ümbrikest,» sõnas Kaunissaare. «Sellepärast on see suurepärane uudis,» lisas ta.
Selle tõttu on Kaunissaare sõnul ka Leedule minev summa tunduvalt suurem kui Eestile ja Lätile minev summa, et «Leedu ümbrikus oli veel piisavalt raha üle.»
«Plaanisime rohkem raha, midagi jäi saamata, see tähendab seda, et mingid tegevused tehakse ära hiljem ja järgmiste voorude rahade arvelt,» sõnas koordinaator. Mis tegevused täpsemalt edasi lükkuvad, on Kaunissaare sõnul veel vara rääkida.
Euroopa Komisjon tegi reedel ettepaneku eraldada Rail Balticu projektile kolmandas taotlusvoorus küsitud 313,3 miljoni euro asemel 110,5 miljonit eurot.
Komisjon tegi reedel liikmesriikidele ettepaneku eraldada 2,7 miljardit eurot 152 olulise transpordiprojekti jaoks, et toetada konkurentsivõimelist, keskkonnasõbralikku ja ühendatud liikuvust Euroopas. Rail Baltikule mõeldud 110,5 miljonist läheks 98,4 miljonit Leedule, ligi 7 miljonit Lätile ja 5,2 miljonit Eestile.
Seni on kolm Balti riiki ja ühisettevõte RB Rail AS saanud Rail Balticu ehitamiseks CEF-ist kaks eri toetust. Projektide koguväärtus on 765 miljonit eurot, millest CEF-i toetus moodustab kokku 85 protsenti abikõlblikest kuludest ehk maksimaalselt 633 miljonit eurot.
Rail Balticu projekt hõlmab kiire rahvusvahelise raudtee ehitust Tallinnast Leedu-Poola piirini. Rööpme laius on 1435 millimeetrit ehk Euroopa standard ja reisirongid sõidavad kiirusega kuni 240 kilomeetrit tunnis, samas kui kaubarongid sõidavad kiirusega kuni 120 kilomeetrit tunnis.