Mitmed Jaapani autofirmad peavad Euroopas ja Põhja-Ameerikas vahetusi ära jätma või tehaseid ajutiselt kinni panema, kuna maavärina, tsunami ja energiakriisi järelmõju hakkab endast tunda andma.
Jaapani autotehastel USAs ja ELis pidurid peal
Peamiselt tabavad tarnekatkestused Jaapani tootjaid, kuid raskusi esineb ka teistel, kes tõusva päikese maalt pärit komponente kasutavad.
Enamikes tehastes katsutakse läbi saada lühemate tööpäevadega, kuna tehaste täieliku sulgemise puhul oleks taaskäivitamine väga kulukas.
Honda tehas Swindonis Inglismaal peab praegu oma töötajatega nõu, kas langetada tootmistempot või teha maikuus mõneks ajaks paus.
Ametiühingu Unite’i piirkonnajuht Jim D'Avila ütles Financial Timesile, et Honda arutab töölistega järgmisi võimalusi: kas teha nädal aega lühemaid tööpäevi, panna tootmine neljaks nädalaks seisma, või panna tehas veelgi pikemaks ajaks kinni.
Swindoni tehases, mis toodab mudeleid CR-V, Civic ja Jazz, töötab ligikaudu 3000 inimest.
Nissan kaalub võimalust Barcelonas ja Inglismaal Sunderlandis tootmist aeglustada või pühi ettepoole tõsta.
Põhja-Ameerikas on Hondal, Nissanil ja Ford Motoril plaanis eelolevatel nädalatel ajutisi tööseisakuid korraldada.
Toyota on öelnud, et nende 14 Põhja-Ameerika tehases võib esineda «mõningaid tootmiskatkestusi», kuid ei ole üksikasju veel avalikustanud. Üleajatööd on juba kärbitud.
Jaapanist on pärit umbes 15 protsenti osadest, mida Toyota kasutab USAs ja Kanadas valmivates autodes.
Jaapani suurim autoosade tootja ja Toyota suurim tarnija Denso ütles, et ei ole veel otsustanud ühtegi oma 25 Põhja-Ameerika tehasest sulgeda. Kuid lisas: «Me kohandame tootmist, et täita oma klientide spetsiifilisi vajadusi.»
Katastroofi mõju hakkab endast nüüd teravamalt märku andma, kuna enne maavärinat laevadega teele pandud varud on otsakorral.
«Tehase rivist välja löömiseks piisab ühest jupist,» ütles konsultatsioonifirma IHS Automotive’i autoanalüütik Mike Hall.
Suurpank JPMorgan kirjutas eile klientidele, et kolme peale kokku langeb Toyota, Honda ja Nissani välismaine toodang teises ja kolmandas kvartalis aastatagusega võrreldes 30 protsenti.
Jaapan on juhtiv pooljuhtide, elektrooniliste komponentide ja mõnede autodes kasutatavate toormaterjalide tootja.
Enamik autofirmasid ei soovi osade nappusest konkreetsemalt kõneleda, kartes kahjustada suhteid tarnijatega – või siis seetõttu, et üritavad parasjagu palavikuliselt päev-päeva haaval jupid kuidagi kokku kraapida ning loodavad, et ehk õnnestub tehased siiski normaalkoormusega töös hoida.
Toyota üritab oma üheksat Euroopas asuvat auto- ja mootoritehast käimas hoida nii, et transpordib teatud osi laevade asemel lennupostiga.
Honda Suurbritannia osakond ütles, et asjad «sujuvad» ning selgitas, et saab iga päev Jaapani tarnijatelt värsket infot.
«Olukord ei ole must-valge,» ütles firma pressiesindaja vahendusel. «Siin pannakse parasjagu justkui puslet kokku, et töö laabuks.»
Copyright The Financial Times Limited 2011.