Puust ja punaseks: kuidas ära tunda petlikku «imetoodet»

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Palju levib just tableti kujul imeliselt tervendavaid tooteid või suurepäraseid kaalualandajaid.
Palju levib just tableti kujul imeliselt tervendavaid tooteid või suurepäraseid kaalualandajaid. Foto: Panther Media/Scanpix

Imetooteid pakkuvad müüjad on leidlikud, sest neid määritakse inimestele pähe suurepäraseid tulemusi lubades, rahulolevate kasutajate ja arstide soovitusi jagades ning nende reklaamid justkui hüppavad inimesele ette.

Tarbijakaitseameti juristi Kristi Metsa sõnul on e-poodide tähelennuga sagenenud juhtumid, mil tarbija tellib endale tundmatu toote, mis lubab imelisi tulemusi alates salenemisest lõpetades närvirakkude kasvatamiseni, arvestamata sellega, kas toote müük on üldse seaduslik. Tihti tekitab usaldust e-poe eestikeelne veebilehekülg, millest eeldatakse, et tegemist on Eesti kauplejaga.

Tarbijakaitseameti poole pöörduvad inimesed aga siis, kui kauba eest on raha makstud, aga toode kohale ei jõua ning avastatakse, et tegelikult ei leidugi kaupleja kontakte, kuhu oma kaebus esitada.

Suured lubadused kõikide haiguste raviks

Näiteks reklaamitakse seespidiseks kasutamiseks mõeldud ainet, mis kasvatab närvirakke ning toodet, mis lubab saleneda ülikiirelt, sealjuures toitumist muutmata. Müügil on ka «imeliselt ravivad» plaastrid meestehaiguste raviks ning lugematult imeravimeid naistehaiguste raviks. Plaastreid lubatakse kasutada nii suhkruhaiguse korral kui ka hemorroidide leevendamiseks.

Imeliste ninakorrigeerijate abil aga lubatakse, et nina saab sirgeks ilma iluoperatsioonita. Need on vaid mõned näited taolistest imetoodetest ja nendele omastest lubadustest, millega tarbijakaitseamet oma töös kokku puutub, tõdes Mets.

Enne ostu sooritamist tuleb tarbijal veenduda, kas ta teab, kellega on lepingut sõlmimas. Aus kaupleja ei varja oma kontaktandmeid või ärinime. Tarbijakaitseamet saab teha järelevalvet vaid kodumaiste kauplejate suhtes ning aidata olukorras, kus tegu on Euroopa Liidus asuva ettevõtjaga. Sel juhul edastatakse pöördumine EL tarbija nõustamiskeskuse kaudu vastavale liikmesriigile.

Kuidas ära tunda petturlikku imetoote lehekülge?

Taolistel lehekülgedel on neli enimlevinud tunnust, mille järgi võib arvata, et tõenäoliselt müüakse ebaausat kauplemisvõtet kasutades imetooteid. 

  • Tootereklaam ilmus tarbija arvutiekraanile läbi interneti hüpikakna või Google'i otsingus reklaamtekstina ning kaupleja isiku tuvastamine on keeruline.
  • Toodet soovitavad paljud «arstid» ja «toote kasutajad», kuid nime järgi otsides sellist isikut ei ole või hullemal juhul on pildil keegi teine - neil juhtudel on tegu ka isikuandmete väärkasutamisega.
  • Leheküljelt saab tellida vaid just nüüd ja praegu, täites vastava tellimusvormi, pärast mida võetakse ühendust telefoninumbril. Üldjuhul sellele numbrile tagasi helistades enam ei vastata.
  • Müüdava tootega ravitakse väidetavalt haigusi, millele tavameditsiin ei ole veel vastuseid leidnud või väidetakse olevat tegu tootega, mis on veel parem, kui legaalne ravim.

Tarbijakaitseamet on oma kampaania «Alati ei saa tarbijakaitseamet sind aidata. Tunne oma kohustusi!» veebilehele koondanud rohkem nippe ja nõuandeid, millele peaks tarbija otsuseid ja tehinguid tehes tähelepanu pöörama.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles