«Seega kallinevad maksupaketi mõjul toiduainete hinnad ja see lööb kõige valusamalt väiksema sissetulekuga inimesi,» ütles Ernst&Youngi juhtivkonsultant Maire Gustavson.
Maksupaketi mõju majandusele laiemalt
Kuivõrd suhkrumaks on analüüsi põhjal kõige suurema negatiivse mõjuga, on seal välja toodud ka selle mõju laiemale majanduskeskkonnale.
«Makromajanduslikust seisukohast muudab uute maksude läbimõtlematu rakendamine majanduskeskkonna vähem läbipaistvaks ning ennustatavaks ja seega muutub Eesti investoritele vähematraktiivsemaks sihtriigiks,» kirjeldavad Ernst&Young analüütikud suhkrumaksu kehtestamise võimalikku mõju laiemale majanduskeskkonnale.
Kuna Eesti joogitootjad tegelevad aktiivselt ka toodangu ekspordi ja täiendavate ekspordivõimaluste otsimisega, siis kuigi suhkru- või magusainega magustatud jookide maks mõjutab küll ainult Eestis müüdavat toodangut, muudavad kuid kõik teised plaanitavad maksumuudatused jookide tootmise ja turustamise kulukamaks ka ekspordi otstarbeks.
«Selle tulemusena väheneb Eesti joogitootjate ekspordivõime ja rahvusvaheline konkurentsivõime,» nendib audiitorfirma oma analüüsis.
Kuna samaaegselt rakendub joogisektorile palju erinevaid täiendavaid kohustusi, näiteks lisaks plaanitavate muudatustele tõuseb ka lahja alkoholi aktsiisimäär, siis ennustavad Ernst & Youngi analüütikud, et alkoholiaktsiisi muutuse mõju võimendab tõenäoliselt veelgi piirikaubanduse osakaalu kasvu.
«Kuna enamik planeeritavatest muudatustest rakenduvad korraga 2018.-2019. aastast, on ettevõtetel vähe aega ümberkorraldusteks, mis võiks kasvava maksukoormuse tingimustes olukorda leevendada tasakaalustatud arenguga,» märgib Ernst&Young plaanitavate maksumuudatuste mõju osas veel ettevõtete konkurentsivõimele.
Ka sõnatakse analüüsis, et karastusjookide koostise muutmine selles osas, mis puudutab suhkrusisaldust, on nii lühikese ajaga ebatõenäoline. Ka on kõigil asjasse puutuvatel sektoritel pakendiaktsiisist tulenevalt raske niivõrd lühikese ajaga kohandada pakendamise korraldust.