Rail Baltic ühendab Soome Balti riikide ja Poolaga, andes võimaluse edasi arendada Arktika suunda. See projekt toob päevakorda Tallinna-Helsingi tunneli rajamise ning raudteeühenduse pikendamise edasi Rootsisse.
Samuti tagab Rail Baltic võrdsed võimalused kaubaveo arenemiseks Euroopa Liidu ida- ja lääneosade vahel.
-Eesti riigikontrolör juhtis parlamendi tähelepanu faktile, et Rail Balticu rahastamise allikad on ebaselged. Kuidas me peame selle riskiga toime tulema?
Rahastamise jätkumine on iga Euroopa taristuprojekti peamine risk, Rail Baltic pole selles mõttes ainulaadne.
Oluline on projekti arendamisega nüüd edasi liikuda, sest ainult see annab meile argumendi kaasrahastuse saamiseks ka järgmistel finantsperioodidel.
Nii saame tõestada, et seni antud raha on eesmärgipäraselt kasutatud, ja taotleda raha järgmiseks eelarveperioodiks. Kuid mitte keegi ei anna meile lõplikku garantiid, et seda raha Rail Balticu jaoks antakse.
-Kas Rail Balticu võimalused on siis näiteks 50:50?
Halvim, mis saab juhtuda, on see, kui me takerdume sellesse küsimusse ega liigu edasi. Kokkuleppe ratifitseerimine garanteerib, et liikmesriigid saavad üldse ligipääsu Euroopa toetusfondidele selle projekti rahastamiseks. Me peame kinnitama, et Rail Baltic on meile esmatähtis. Kui me seda kinnitame, tuleb rahastamisotsus meie jaoks positiivne, saades eelise teiste projektide ees.
Tuleb arvestada, et Euroopa Liit ei jaga raha lihtsalt niisama, vaid teeb projektide vahel valikuid. Loomulikult ei saa me jagada tulevaste eelarvete raha kulutusteks, milles me pole kokku leppinud ega kindlad.