Ministeerium tõrjub etteheiteid
«Tagatisrahaga pakendi kokku kogumine on pakendite üks kogumise viise, mis põhineb sellel, et tarbija maksab kõigepealt pakendi eest ning siis tagastades selle saab raha tagasi. Selline tegevus ei vähenda pakendi turule toomist, vaid motiveerib ainult taaskasutamist,» ütles rahandusministeeriumi pressiesindaja Maria Murakas.
Ta toonitas, et seaduse eesmärk oli aga ka pakendeid vähem turule tuua. Ministeeriumi seisukoht on, et kui anda ainult ühele taaskasutusorganisatsioonile pakendi turule toomise maksuvabastus, on see ilmselgelt ebavõrdne kohtlemine teiste taaskasutusorganisatsioonide suhtes, kes samuti koguvad kokku ja taaskasutavad pakendit.
«Ei saa anda maksueelistust ühele organisatsioonile ainult selle tõttu, et tema taaskasutamise kohustuse sihtarvud on täidetud mõnevõrra paremini. Ka teised organisatsioonid on pakendi kokku kogunud ja taaskasutanud nõutud sihtarvudeni ning teinud selleks vajalikke investeeringuid,» leidis Murakas.
Ta lisas, et tagatisraha süsteemi rakendatakse vaid väga piiritletud toodetele, samas kui teised organisatsioonid koguvad kõiki pakendeid olenemata pakendi kujust ja suurusest. «Eelnevat silmas pidades kvalifitseeruks tagatisrahaga pakendile maksusoodustuse andmine kindlasti riigiabina,» lisas ametnik.
Muraka sõnul on seadusemuudatuste aluseks Tartu Ülikooli sotsiaalteaduslike rakendusuuringute keskuse ja SA Stockholmi Keskkonnainstituudi Tallinna Keskuse uuring «Pakendi maksustamise analüüs pakendi olelusringi hindamise põhjal», mis tõi välja praeguse süsteemi puudused.
Üks küsimus: miks ministeerium ei arvesta teadlaste soovitustega?
Rahandusministeeriumi kinnitusel tuginesid nad pakendiaktsiisi uut korda välja töötades uuringule «Pakendi maksustamise analüüs pakendi olelusringi hindamise põhjal». Selles uuringus on kirjas soovitus «Sätestada seaduses selgelt, et pandipakendi regulatsiooniga seotud pakend on kohustuslikust fiskaalsest 10%-lisest aktsiisiosast vabastatud, kuid aktsiisist ei ole vabastatud pandipakend täitmata taaskasutuse piirmäära ulatuses. Postimees uuris, miks ministeerium seda ei arvestanud.
Selgitab rahandusministeeriumi tolli- ja aktsiisipoliitika osakonna juhataja Marek Uusküla:
Me ei ole kohustatud kõiki uuringu tulemusi üle võtma sellisena, nagu need seal on. Uuring on käsitlus, mille põhjal on tehtud mingid soovitused. Soovitustega on tavaliselt nii, et kas võtad arvesse või mitte. Me ei võta seda arvesse, sest lähtume turule toomise komponendist. Sellest lähtudes ei ole mingit põhjust teha vahet pakendimaterjalidel. Pakend on pakend ja mis temaga pärast turule toomist juhtuma hakkab, ei oma selle aktsiisikomponendi juures tähendust ja ei ole määrav. Sellest ei taheta aru saada ja lähtutakse sellest, mis selle pakendiga hiljem juhtuma hakkab. Aga see toimub edaspidi. Meie võitleme põhjusega, mitte tagajärjega.