Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Soome jääb elektriautode arvu poolest alla isegi Eestile

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Elektriauto laadimine
Elektriauto laadimine Foto: Aldo Luud/Õhtuleht

Rootsis on tänu riiklikele toetustele kasutusel kümme korda rohkem elektriautosid kui Soomes ning Norras tänu roheliste autode käibemaksuvabastusele lausa sada korda enam. Soome valitsus peab aga peagi midagi otsustavat ette võtma, et tõsta elektriautode arvu riigis 2030. aastaks 250 000 autole, nagu on eesmärgiks seatud.

Soome valitsus tahab elektriautode arvu riigis tõsta aastaks 2030 üle 200 000 võrra, et sellega täita ära oma süsiniku emissiooni eesmärgid, vahendab Yle. Küll aga tundub, et senised elektriautode populariseerimise meetmed ei ole selle eesmärgi täitmisele küll kuidagi kaasa aidanud.

Lõuna-Soomes Sipoo linnas elav Matti Virtanen ostis oma Tesla S 60D selle aasta aprillis, olles sellega alles tuhandenda Soomes müüdud elektriauto omanik. «Ma usun, et kliimasoojenemine on tõsine probleem ja ma tahan omalt poolt aidata selle vastu võidelda. Ma muidugi ei ole mingi pühak, lisaks elektriautole on mul ka paat ja ma lendan lennukitega, kuid kuskilt tuleb ju alustada,» rääkis ta.

Soome on aga elektriautode populariseerimisel alles stardijoonel. Samas teised kaks Skandinaavia riiki, Norra ja Rootsi on elektriautode müüginumbrite osas maailmas liidrid ja neile jääb Soome paljude aastatega maha. Norra valitsus julgustab kodanikke elektriautosid ostma läbi käibemaksuvabastus võimaldamise ning Rootsi jagab samal eesmärgil elektriautode ostjatele suuri riiklikke toetusi.

Kui vaadata elektriautode numbreid, siis Norras on tänaseks 100 000 elektriautot, Rootsis üle 10 000. Soome jääb oma 1039 elektriautoga alla isegi Eestile, kus elektriautode arv on 1200 ringis. 

Üks põhjus on siin kindlasti elektriautode laadimispunktide vähesus. Kui Norras on 9000 laadimispunkti ja Rootsis 3300, siis Soomes on vaid 800 laadimispunkti. Matti Virtanen kinnitas seda, märkides, et need korrad, kus ta on tahtnud oma autot laadima minna, on laadimispunktis juba järjekord tekkinud.

Nii seisabki Soome riik silmitsi väljakutsega - kuidas jõuda 2030. aastaks 250 000 elektriautoni. «Selleks, et me jõuaks sellele arvule ligilähedalegi, peame me juba sel aastal mingid otsused vastu võtma,» tõdes Soome transpordiministeeriumi vanemnõunik Saara Jääskelainen. Soomes loodetakse, et elektriautode kasutus hakkab hüppeliselt kasvama pärast aastat 2020.

Matti Virtanen kirjeldas, et kui tavaliselt kulutas ta ühel käigul Helsingisse 30 eurot kütusele, siis Teslaga on sõidukulu vaid seitse eurot.

Tagasi üles