Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Eesti edukaima mänguarendaja kasv on kinni jäänud

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Creative Mobile looja Vladimir Funtikov.
Creative Mobile looja Vladimir Funtikov. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Eesti edulooks nimetatud mobiilimängude arendaja OÜ Creative Mobile hoog on pärast esimeste aastate kiiret kasvu pidurdunud ning uut, säravat mängu pole õnnestunud veel luua.

Creative Mobile tegi esimestel tegutsemisaastatel hiilgavaid majandustulemusi. Näiteks teenis firma 2012. aasta 8,4 miljoni eurose käibe juures ligi 5,2 miljonit eurot puhaskasumit. 

Selle taga oli eeskätt firma seni suurim edulugu, 2011. aastal loodud rallimäng Drag Racing. Ettevõtte asutaja ja juhi Vladimir Funtikovi sõnul oli tegemist legendaarse, läbi aegade ühe populaarseima Androidile loodud mänguga.

«Siiski saime me pärast mängu loomist kohe aru, et meie edasine strateegia ei saa sellel põhineda, kuna varem või hiljem tuleb keegi 10 korda suuremate ressurssidega ja kopeerib ning teeb selle mängu paremaks,» rääkis ta.

Just nii ka juhtus, kuna peagi tulid teised mängutootjad, kes kasutasid Funtikovi sõnul Drag Racingu disaini, loogikat või tegid lihtsalt mängu ilusamaks ja turundasid rohkem. «Me avasime ukse, suuremad tegijad lendasid peale ja meile kui innovaatoritel puudus võimalus kaitsta oma brändi ja tehnoloogiat.»

Uut hiilgavat kasvu ei paista

Pärast 2011–2013 aastate säravaid tulemusi pole Creative Mobile enam uut hüpet suutnud teha. Ettevõtte müügitulu on järk-järgult langenud, püsides aga endiselt stabiilselt 5–6 miljoni euro vahel. Möödunud aastal piirduti aga vaid 64 780-eurose kasumiga.

Küsimuse peale, kui palju on ettevõte Drag Racingu edusse kinni jäänud, vastas Funtikov, et kõik sõltub sellest, kuidas edu defineerida. Nii tõi ta välja, et nad on teinud teise rallimängu nagu Nitro Nation, mis on olnud stabiilselt mobiilimängude esikümnes ja mida on alla laaditud enam kui 30 miljonit korda. «Kui edu kriteerium on tulu kasuataja kohta, siis on Nitro Nation on umbes kaheksa korda parem, kui Drag Racing,» märkis Funtikov.

Siiski tunnistas ettevõtja, et kui edu aluseks võtta investeeringu tõhusus (ROI), tulu töötaja kohta ja allalaadimiste koguarv, siis on Drag Racing jätkuvalt kuningas ja uued mängud selle tasemeni ei küündi.

«Samas minu meelest on edu see, et raha väljavõtmise asemel suuname me vahendid ettevõtte ehitamisse, kus on üle 100 töötaja ja mis on vastu pidanud seitse aastat, kasutades vaid oma raha, ehitades tehnoloogiat ja ekspertiisi,» rääkis asutaja.

Funtikovi sõnul ei ole «uue rahamasina» loomine nende eesmärk omaette. Esimeseks eesmärgiks on parimad inimesed ja töökeskkond, ja alles seejärel investeerimine õigetesse projektidesse, lisas ta.

Mees rääkis, et tavaliselt tuleb kiire kasv kas loterii võidu tulemusena või siis kui ettevõte kasvatab oma ekspertiisi tasemeni, kus kõik hakkab kokku klappima. See võib aga aega võtta üle 10 aasta.

Funktikov tahaks loota, et käesoleval aastal saavutavad nad siiski parema käibe kui möödunud aasta 5,8 miljonit eurot. «Samas võib ka juhtuda veel üks aasta 5–6 miljoni eurose käibega. Tuleb arvestada sellega, et võitleme kogu maailma vastu,» kirjeldas Funtikov tohutut konkurentsi mobiilimängude sektoris. 

Tagasi üles