Esmapilgul võivad ametnike selgitused tundudagi mõistusepärased, aga kui hakata olukorda sügavuti uurima, siis on börsile mineku plaanidesse sisse kodeeritud salakavalad nüansid, mis ei täida kindlasti eestimaalaste ootusi. Riigile kuuluva kasumit teeniva ettevõtte viimine börsile vähendab oluliselt riigi saadavat kasumit, sest manulisteks on võetud nende samade aktsiate emissiooni teel suur hulk fonde ja eraisikuid, mis oluliselt vähendab riigi osatähtsust, kuni riigi võimaliku väljaostmiseni börsifirmast.
Tänast defitsiidiga riigieelarvet vaadates tundub riigieelarveliste tulude kunstlik vähendamine lausa kuritegelik. Samas võib küsida, et kes on need investorid, kelle raha plaanitakse «kaasata» uppuvale laevale? Kellele tehakse rahva arvelt kingitusi?
Nii ministeeriumi kui Eesti Energia ametnikud räägivad kasust, mida peaks ühiskond saama taastuvenergia ettevõtte börsile viimisest. Börsile minnes pidavat kogu ärimudel olema eriliselt läbipaistev. Samas on Eesti Energia ka täna börsil ning lisaks veel ühe taastuvenergia ettevõtte viimine börsile ei anna tänasele udule karvavõrdki läbipaistvust.
Ajaloost on teada, kuidas läbipaistvust deklareerinud börsifirmad eksitasid nii investoreid kui avalikkust, mis päädis märkimisväärsete krahhidega. Mille poolest võiks tänane Eesti Energia olukord eeltoodust erineda, pole selge, sest salatsemine ja nürimeelne soov riigile kuuluva firma kellelegi erastamiseks on tänase valitsuskoalitsiooni kinnisidee.
Eesti Energia riskiinvesteeringute tulemused
Eesti Energia üleskiidetud äriprojektid on tõelisest kasumlikkusest kaugel. Aulepa tuulepargi aastatootlikkuseks reklaamiti 120 GWh, aga näitajad on jäänud 80 GWh juurde pidama. Olukord on nii hull, et majandusnäitajate ilustamiseks tuli tuulepargi põhivara oluliselt odavamaks hinnata. Sama lugu on Narva tuhaväljade tuulepargiga, Aulepa, Jordaania ja USA põlevkiviprojektidest rääkimata.