Õppetund nr 1: kütusekäitlejate tagatise juhtum õpetas, et kõiki ei saa alati ühe vitsaga lüüa
Panditulumaks ehk tagatisraha kehtib valimatult kõigile kasumilaenude andjatele sõltumata sellest, kui rahakad laenusaajad ja laenuandjad on.
Panditulumaksu esimene ja vast sügavaim ebaloogika põhineb eeldusel, et ükski laenusaaja kahe aasta jooksul kasumilaenu tagasi ei maksa ehk kõik kasumilaenu saajad ja andjad – kui maksu tasumise eest vastutavad ühingud – lähevad selle aja jooksul tõenäoliselt pankrotti.
Selline eeldus tuleneb sellest, et kui kasumilaen tagastatakse Eesti tütarettevõtjast laenuandjale kahe aasta jooksul selle andmisest, siis tagastatakse ka panditulumaks. Kahe esimese aasta jooksul ei olegi panditulumaks tegelikult maks, vaid kõige tavalisem tagatis.
Tagatise nõudmine on oma loomult riigi poolt usaldamatuse ülesnäitamine maksukohustuslasele. Panditulumaksu tagatise osaga ehk esimesel kahel aastal näitab riik absoluutselt iga kasumilaenu saaja suhtes üles kahtlust, et sina nüüd küll seda laenu tagasi ei maksa ja pärast pole maksuraha ka tütarühingust enam võtta.
Samas kui ei ole põhjust uskuda, et laen tagasi ei laeku või siis kahe aasta pärast tulumaksu ära ei maksta, siis ei ole ju põhjust ka sellist usaldamatust üles näidata. Seega on panditulumaks vähemalt nende adressaatide suhtes ülereageering.
Riigikohus on kütusekäitlejate tagatiste kontekstis 2012. aastal märkinud, et «on põhjendamatu, et seadusandja on andnud maksuhaldurile õiguse kaaluda nende isikute tagatise vähendamist, kes on kütuseturul tegutsenud vähemalt kolm aastat, leides, et nt kaks aastat kütuseturul tegutsenud ettevõtjate tagatise vähendamist ei või ühelgi juhul kaaluda.»