Euroopa lennukitootja Airbusi omanik EADS loodab siiamaani, et saab endalegi tööd USA õhujõudude vananeva tankerlennukite pargi väljavahetamise juures – vaatamata faktile, et 35 miljardi dollariline leping veebruaris Boeingule tuli loovutada.
EADS loodab ikka veel Pentagonilt tööd saada
EADS North America tegevjuht Sean O'Keefe kinnitas Financial Timesile oma usku, et suudab võita eriotstarbeliste lennukite lepingud, mida traditsiooniliselt on ehitatud tankerlennukite baasplatvormidele.
Kui Boeing USA relvajõudude tarvis 1950. ja 1960. aastail viimase komplekti tankereid ehitas – oma 707 baasil – siis võitis ta pärast ka eriotstarbeliste lennukite tellimused, mis arendati välja sama plaaneri peale.
EADSi hinnangul on täna kasutuses ligikaudu 100 sellist lennukit, millest võib näitena tuua E-3 hoiatus- ja juhtimissüsteemi. Need lennukid tuleb aga mitme aasta pikkuse perioodi jooksul välja vahetada.
«Aga, tuhat ja tuline, meil on just selliseid reisilennukeid, mis ilusti nende nõuetega kokku lähevad,» ütles O'Keefe eile, märkides samas, et võib minna veel aastaid, enne kui Pentagon lepinguid välja käima hakkab.
Nagu ülaltoodust nähtub, ei ole tankeri-saaga veel läbi – kuigi veebruaris vägisi selline mulje kippus jääma, kui Pentagon Boeingule 3,5 miljardi dollarilise arenduslepingu pihku pistis. 179 lennuki tellimuse sissemaksena.
Analüütikud eeldasid, et nende lepingute võitja napsab automaatselt ka eriotstarbeliste lennukite töö. Lisaks kõigile edasistele lepingutele, sest väljavahetamist vajab tegelikult kogu KC-135 tankerite park – kokku 415 lennukit.
O'Keefe ütles, et kuna tankerikonkursi käigus said hinnad edukalt alla kaubeldud – EADS on rehkendanud, et Boeing lõikas võidu kindlustamiseks oma esialgsest hinnast ca 16 miljardit dollarit – võib Pentagon ka mõnedele edasistele lepingutele hanked korraldada.
Lisaks pidas O'Keefe vajalikuks hoiatada, et kui USA õhujõud otsustaksid ehitada kogu lennukipargi üles üht tüüpi lennukitele, oleks neil hiljem selle üheainsa firmaga raske tingimusi kaubelda.
«Pentagoniga suheldes, mida ma teen sageli, ütlen ma ikka: laske aga käia ja andke tuld, pidage läbirääkimisi ainult selle ühe osapoole, meie sõbra Boeinguga,» ütles ta.
Pärast seda kui EADS tankerikonkursil lüüa sai, ei väsi firma investoritele korrutamast, et võib teha USAs kasvu ka teisi firmasid omandades. Ja et on ka teisi paljutõotavaid programme, näiteks võib tekkida võimalus müüa A400m tüüpi transpordilennukeid.
Copyright The Financial Times Limited 2011.