Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Eesti esimese Tesla omanik: gigatehase saamiseks peame loobuma põlevkivist (6)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Mario Kadastik Tesla roolis.
Mario Kadastik Tesla roolis. Foto: Sander Ilvest / Postimees

Eesti esimese Tesla elektriauto omaniku ja Tesla-eksperdi Mario Kadastiku sõnul eeldaks Tesla gigatehase Eestisse toomine tohutut poliitilise mõttelaadi muutust, millest esimene samm on põlevkivienergiast täielikult loobumine.

«Kuna Tesla jaoks on väga oluline taastuvatest allikatest pärit elektrienergia, ja see on ka nende üks tingimus, siis võib meile saatuslikuks saada just põlevkivi kasutamine,» ütles Kadastik, kelle sõnul peaks Eesti välisinvesteeringute meelitamiseks üleüldse loobuma põlevkivienergeetikast.

«Kui me tahame saada suuri välisinvesteeringuid, tuleb põlevkivist lahti saada. Oleme sellega must plekk Euroopa kaardil ja seda vaadatakse üha enam. Kuna taastuvad energiaallikad pole enam kallimad, kukub pikas plaanis ära ka põhjus, miks neid ei peaks kasutama,» märkis ta.

Eesti poolt algatatud Tesle meelitamise kampaania kohta ütles Kadastik, et kui ei ürita, siis pole võimalik ka midagi saavutada.  Samas on tema sõnul selge kas see, et gigatehase saamine eeldab meeletut tööd kõige kõrgemal tasemel.

«See, kuidas näiteks USAs Nevada sai Tesla esimese gigatehase endale, oli väga suur poliitiline lobitöö, mis eeldab paindlikkust maksude ja infrastruktuuri ja kõige muu koha pealt,» rääkis Kadastik.

Tema sõnul peaks Eesti küsima, et mis on meie eelised ja mida me oleks üldse võimelised tegema, et Tesla siia meelitada. Konkurents on väga suur ja selge on see, et Teslale tuleb tõenäoliselt väga palju vastu tulla ja võimalikult hea pakkumine teha.

«Tesla oskab väga hästi riigid omavahel kaklema panna ja endale parimaid tingimusi välja kaubelda. See on sellisel tasemel mäng, kus riigid peavad riiklikul tasemel erandkorras seadusi vastu võtma, et Tesla siia tuleks.»

Samas pikas perspektiivis on see Eesti riigile väga kasulik ja kui tahame mõelda enam kui 4 aastasele perspektiivile, tuleks meil otsustada, kas me tahame selles mängus kaasa lüüa, sõnas Kadastik.

Eesti alustas täna kampaaniat, mille eesmärk on meelitada siia läbi aegade suurim välisinvesteering – elektriautode tootja Tesla uus tootmistehas Gigafactory 2.

Tesla teatas möödunud aastal, et nad plaanivad rajada uue tehase Euroopasse. Pärast seda on lahti läinud võidujooks, kus riigid üritavad end reklaamida kui Tesla jaoks parimat võimalikku asukohta. Üleskutseid on teinud näiteks Prantsusmaa, Soome ja Leedu.

Nüüd on sellega liitunud ka Eesti. Kampaania eestvedaja on Pakri Teadus- ja Tööstuspark, mille juht Enn Laansoo Jr peab Tesla suurinvesteeringu Eestisse, Pakri poolsaarele toomist vägagi võimalikuks.

Tagasi üles