Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Välisfirmad said käsu toota «Hiina autosid»

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: AFP / Scanpix

Hiina valitsus on edastanud välismaistele automeistritele, kes sealsel lokkaval turul tootmisvõimsust lisada või uusi tehaseid ehitada soovivad, sellise sõnumi: kui soovite laieneda, aretage välja odav kohalik bränd.


Ametlikult ei ole vastavasisulist keskvalitsuse otsust ega kirjalikku poliitilist suunist olemas.

Autotootjad kinnitavad aga, et niipea kui nad olemasolevate tehaste laiendamisest või uute rajamisest juttu teevad, tuleb teema kohe üles.

Prantslaste PSA Peugeot Citroën, mis kõikjal maailmas oma autosid turu luksuslikuma segmendi poole lükkab ja veel hiljuti odava otsa autode plaane eitas, kinnitas, et uurib nüüd neid uusi võimalusi.

Grupi tegevjuht Philippe Varin ütles hiljuti Financial Timesile, et nende uue ühisettevõtte puhul  Chongqingis paikneva Chang'an’iga on kohaliku brändi arendamine «tehingu lahutamatu osa». Plaanis on toota Shenzhenis alates tulevast aastast kuni 200 000 autot aastas.

Varin ütles, et Peugeot kaalub odavate autode pakkumist ka ekspordiks teistele turgudele. Kuid lõplikkuotsust polevat veel vastu võetud.

Volkswagenil on sihikul uue 300 000 auto võimsusega tehase ehitus Foshanisse Hiina lõunaosas. Firma kinnitas, et peab oma Hiina partnerite FAW ja SAICiga läbirääkimisi kohalike brändide loomiseks.

Autoanalüütikud ütlevad, et kohaliku brändi küsimus on spetsiifiliselt seotud laienemisläbirääkimistega, kuid VW – millele uue brändi leiutamine vastukarva olevat – keeldus seda väidet omaks võtmast.

«Ma usun, et poliitikas tulevad muutused,» ütles ühe välismaise autotootja Hiina osakonna juht, kes palus end nimepidi mitte nimetada.

«Kõik rahvusvahelised tegijad üritavad praegu koos oma kohalike partneritega välja nuputada, kuhu see asi välja jõuab.»

Mõned teated viitavad sellele, et lisavõimsusest tuleb lausa 30 protsenti selle pärismaise brändi jaoks pühendada.

Enamikes maades ei väsi valitsused autotootjate ees koogutamast, pakkudes neile maksusoodustusi ja teisi peibutisi, et neid tehaseid ehitama meelitada.

Kuid kuna kõik autofirmad üksteise võidu Hiina turult – mis käimasoleval «kehvakesel» aastal  10-15 protsenti kasvab – kasu lõigata üritavad, on trumbid Hiina valitsuse pihus.

Konsultatsioonifirma Dunne & Co president Mike Dunne ütles: «Kirja pole pandud midagi. Aga kui autotootjad lähevad oma avaldustega, et tootmist laiendada, siis võib nende avaldustest selgesti näha, et neilt oodatakse kohaliku brändi loomise plaani koos tootmisõiguste ühisomandiga. Lisaks veel sätteid uute elektriautode kohta.»

Dunne lisas: «Välismaalased tahavad võimsust juurde. Hiina ütleb: meie tahame päris oma brände.»

Hiina vaatevinklist on koostöö välismaiste autofirmadega andnud neile liga vähe kohalikke brände ja intellektuaalomandit andnud.

Sinotrusti autoanalüütik Lang Xuehong ütles: «Pärast 10 aastat üritamist on Hiinast saanud välisfirmade jaoks üks suur vabrik. Ja Hiina partnerid ei ole saanud endale arenenud tehnoloogiat.

See tööstuspoliitiline käik ongi mõeldud selleks, et Hiina autofirmad suurema osa turust endale saaksid.»

Mõnede välismaiste firmade arvates ei ole kohalike brändide juurutamine ärilises mõttes mõistlik – eriti nüüd, mil kõik üritavad oma tegevust lihtsustada.

«Vabatahtlikult küll keegi kohalike brändide teed ei läinud, võttes arvesse, et tooteportfellid on niigi liiga keerukad,» ütles Engelbert Wimmer konsultatsioonifirmast PA Consulting.

«Selle asja taga on selgelt Hiina poliitiline klass, pidades silmas pikemaid perspektiive.»

Kuid General Motors, mis hiljuti paiskas Hiinas turule kohaliku brändi nimega Baojun, väidab, et see oli firma jaoks tark ja tasuv samm.

«Me otsustasime juba mitu aastat tagasi, et selles turuosas tasub mängida,» ütles GMi Hiina osakonna juht Kevin Wale.

Ta ennustab, et GM müüb järgneva viisaastakuga 4-6 miljonit Baojuni. «Juba see üksi on suurem, kui Saksa turg,» ütles ta.

VW ütles kommentaariks, et näeb kohalikus brändis «võimalust jõuda uutesse turusegmentidesse, eriti sellistesse, kuhu seni veel pääseda pole õnnestunud».
 

Copyright The Financial Times Limited 2011.

 

Märksõnad

Tagasi üles