Nordica tütarfirmal Regional Jet õnnestus sõlmida kuue aastane leping Põhjamaade lennufirmaga SAS, kelle jaoks hakatakse lendama Kopenhaagenist väljuvatel lähiliinidel.
Nordica alustab SASi heaks lendamist
«See on ikka väga suur asi meie jaoks. See on Nordica valitud äristrateegia järjekordne ja üks nähtavaim töövõit,» ütles Regional Jeti juht Sven Kukemelk pärast lepingu sõlmimist. «Esiteks on see tohutu väljakutse. Me oleme lennunduse mõttes väike ettevõte ja kui sedavõrd suur tegija nagu SAS meid usaldab, siis on see väga suur asi.»
Nordica jaoks ajalooline hankeleping tähendab seda, et Regional Jetil tuleb rentida neli ATR tüüpi propellerlennukit, mis tuleb omalt poolt täielikult mehitada nii pardameeskonna kui pilootidega. Nende lennukitega hakkab ettevõte teenindama SASi lähilende Kopenhaagenist näiteks Göteborgi ja Hannoveri, aga ka teistesse kohtadesse, olenevalt tellija soovidest. «See raadius on kuni 600 kilomeetrit,» lisas Kukemelk.
Ta rõõmustas, et selline leping on Regional Jeti jaoks täielikult riskivaba. «Me ei pea kuidagi muretsema reisijate arvu pärast lennukis, seda teeb teenuse tellija ehk SAS,» rääkis ta. «Meie asi on kohale tuua lennukid, need mehitada ja pakkuda turvalist ja täpset lennuteenust.»
Kukemelk rõhutas, et leping rahvusvahelise tegijaga loob Eestis juurde kahekohalise arvu kõrgekvaliteedilisi töökohti. Need on inimesed, kes hakkavad Tallinnast SASi allhankelende haldama. Üle saja inimese saab tööd ka lennukite peal, kuid teenindab personal palgatakse vähemalt esialgu Taanist.
Nordica juhatuse esimees Jaan Tamm tõi välja, et tütarfirma leping toob Eesti rahvuslikule lennufirmale kaasa palju positiivset. Ühelt poolt aitab see tuua oluliselt lisatulu, parandada Nordica rahaseisu ja toetada Tallinnast väljuvaid lende. Kui palju tulu kavatsetakse SASi lepingu pealt teenida, Tamm öelda ei saanud, põhjendades seda konfidentsiaalsuskohustusega.
Kuigi hankevõidu tulemusena ei lisandu Tallinnast väljuvaid lende juurde, loob see Tamme sõnul eeldused, et tulevikus võiks siingi liinivõrgustik laieneda. See annab lennufirmale lennukid ja kogemuse, et teenindada Eestis näiteks kasvõi mandri ja saarte vahelist lennuliini, mida praegu teeb Transaviabaltika.
Nii Tamm kui Kukemelk rõhutasid, et ühelgi teisel Eesti lennufirmal pole taolist lepingut varem taskus olnud. «Eesti lennunduse ekspordi mõttes on tegu tähelepanuväärse sündmusega,» ütles Kukemelk. Kui praegu kuulub Nordicale üheksa lennukit, siis pärast nelja uue lennuki liisimist suureneb see 13 lennukini.
Praegu ei ole Regional Jet veel allhanke täitmiseks lennukite liisimislepingut alla kirjutanud, kuid loodab seda teha peagi. «Läbirääkimised on käimas mitme pakkujaga. Rõõmustav on see, et turul on praegu rohkem pakkumist kui nõudlust ja see on meile soodne,» selgitas Jaan Tamm.
Tamm ja Kukemelk rääkisid, et nad on püüdnud ka varem SASile teenust pakkuda, kuid enne tänast pole see veel õnnestunud. «SAS on käinud meil inspekteerimas ja küllap on nad märganud, et meil on hea professionaalne meeskond ja meid saab usaldada,» ütles Regional Jeti juht.
«Me ei võitnud seda hanget seepärast, et me oleme odav Ida-Euroopa ettevõte, kes pakub kõige madalamat hinda. Hankel oli mitu osalejat ja hind ei olnud ainuke otsustav kriteerium. Me pakkusime kõige efektiivsemat ja kvaliteetsemat teenust,» rääkis Kukemelk.
Nordica äristrateegia näeb ette taoliste allhanke teenuste järjest suurenevat osakaalu oma tulubaasis. «Me tahame ja peame olema suurem ettevõte kui Eesti turg seda tegelikkuses vajab, ainult nii saame olla jätkusuutlik ja edukas lennuettevõte,» lisas Kukemelk.
Regional Jet OÜ kuulub 51 protsendi ulatuses Nordicale, 49 protsenti kuulub Nordica strateegilisele partnerile, Poola lennufirmale LOT. Nordica alustas koostööd LOTiga möödunud aasta novembris, pärast seda kui nad lõpetasid aasta kestnud koostöö Sloveenia lennufirmaga Adria Airways.
Nordica andis sel nädalal ka teada, et kuigi nad olid esimese tegevusaasta kahjuks arvestanud 15 miljonit eurot, peaks see tõenäoliselt väiksem tulema. Esimese 15 kuu täpsete majandustulemustega tuleb ettevõte avalikkuse ette aprillis. Ettevõtte kava järgi peaks käesoleva aasta kahjum vähenema kuuele miljonile eurole, pärast mida võiks kahjum 2018. aastal tulla kolm miljonit eurot. Nulli või kasumisse loodab Nordica jõuda 2019. aastal.
Lisaks kavatseb Nordica sel aastal avada neli uut liini, millest kolm on juba paika pandud ja kindlad. Uued liinid on Hamburg, Göteburg ja Peterburi.
Lennunduskonsultant Toomas Peterson: see oli hädavajalik
«Selline leping tundub igati tervitatav. Ma ütlesin juba Nordica käivitamise alguses, et ellujäämise üks tingimus on see, et leitakse strateegiline partner, kellega koos hakatakse lisaks Tallinna lendudele ka allhanget tegema.
See on väga tüüpiline näide, kuidas suuremad firmad ostavad väiksemate käest lendamise teenust sisse. Suurematel ei ole mõtet väikseid ettevedude lende teha.
Nordica jaoks on tegemist aga hea variandiga, kuna see aitab neil kasvõi Tallinnast väljuvatel lendude omakulu alla tõmmata.
Eesti turg on nii väike, et ellujäämiseks tuleb lihtsalt väljapoole vaadata.»