Päevatoimetaja:
Sander Silm

Jänkid tormasid Priuseid ostma

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Toyota Priuse hübriidauto.
Toyota Priuse hübriidauto. Foto: SCANPIX

Ameeriklastest autoostjad siirdusid karjakaupa endale Toyota Priuse hübriidautosid soetama. Selleks andsid neile tõuke tõusvad bensiinihinnad ja kartus, et tarned Jaapanist toppama jäävad.


«Paljud kliendid on veendunud, et Priuste hinnad lähevad üles. Ning et neid hakkab poodides natuke puudu jääma,» ütles Tammy Darvish, kes Washington DC piirkonnas nelja Toyota kauplust peab.

Texase diiler Paul Atkinson ütles, et tema salongides on Priuste müük viimase nelja-kuue nädalaga kahekordistunud, ja seda peamiselt kütusehindade kerkimise tõttu.

Lisaks maailma enimmüüdud hübriidi staatusele on Prius ühtlasi üks neid väheseid Põhja-Ameerika Toyotasid, mis Jaapanis kokku pannakse.

Toyota müüs USAs veebruaris rekordiliselt 13 500 Priust – 27 protsenti enam kui jaanuaris ja ligi kolm neljandikku rohkem kui aasta tagasi, mil firmat vaevasid massilised tagasikutsumised ja mured kvaliteedi pärast.

Alates aastast 2000, kui Prius müüki tuli, on ligi pooled neist läinud müügiks Ühendriikides. Lähinädalail, loodab Jaapani firma, leiab endale ameeriklasest omaniku miljones Toyota.

Kõigis Toyota Jaapani tehastes on tootmine peatatud vähemalt järgmise teisipäevani. Honda ütles eile, et pikendab mitmes tehases tööseisakuid kuni 23. märtsini.

Priuste peamine koostetehas Tokyost lääne pool maavärinas kahjustada ei saanud. Kriimustusteta pääsesid ka kaks nende kolmest hübriidakude tehasest. Firma teatas, et tootmise jätkumine sõltub «prioriteetidest ja elektrivoolu kättesaadavusest».

IHS Automotive’i vanemanalüütik Michael Robinet ütles, et Priuse olukord on eriti keerukas just seetõttu, et masinas on ebatavaliselt palju elektroonikat.

Toyota USA divisjon ütles, et kuigi Priuste laoseis on piisav, «võib esineda olukordi, kus kliendid peavad käima läbi mitu poodi ega pruugi leida soovitud värvi ja varustusega sõidukit».

Jõuline nõudlus on võimaldanud diileritel hinnaalandusi ja muid soodustusi vähemaks tõmmata. Interneti «autohindamiskeskus» Edmunds.com ütles, et Priused lähevad nüüd müügiks keskmiseks 97 protsendiga tootja poolt pakutud jaehinnast. Kuu aega tagasi oli vastav protsent 95.

«Alates veebruari keskpaigast on hinnad pidevalt tõusnud,» ütles Edmundsi analüütik Jessica Caldwell.

Texase diiler Atkinson ütles, et kuigi Prius on väga nõutud kaup, ei ole ta siiski täheldanud sellist hullustust nagu 2008. aasta alguses, mil kütusehinnad järsu üleshüppe sooritasid ja ostjad üksteise võidu bensiinijoodik-džiipidest ja -pikapitest vabaneda üritasid.

Eilse seisuga maksis gallon bensiini USAs keskmiselt 3,54 dollarit. Aasta tagasi sai galloni bensiini soetada 2,80 dollari eest.

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Tagasi üles