Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

«Kormoranid» sai hakkama aasta turunduskampaaniaga

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Neli «kormorani»:  Guido Kangur (vasakult), Harry Kõrvits, Jüri Vlassov ja Enn Klooren. Puudub Roman Baskin.
Neli «kormorani»: Guido Kangur (vasakult), Harry Kõrvits, Jüri Vlassov ja Enn Klooren. Puudub Roman Baskin. Foto: Meelis Veeremets

Andres Maimiku ja Rain Tolgi filmi «Kormoranid ehk Nahkpükse ei pesta» tänasele esilinastusele eelnev kampaania on klassikaline näide edukast turundusest, kus maksuliste reklaamikanalite asemel kasutatakse meediat ja sotsiaalvõrgustikke.

«Mina annaksin «Kormoranide» turundusele aasta PR-auhinna,» ütles reklaamiekspert Marek Reinaas. «Kogu töö teevad ära Tolk ja Maimik kahekesi, kasutades meediat oskuslikult ära. Nii on kampaaniat kõige odavam teha ja see on väga mõistlik meetod Eestis millegi promomiseks.»

Tolk ise kommenteeris asja nii: «Üleeile andsin seitse intervjuud, olen varsti kuulsam kui Mihkel Raud ja Andrus Ansip ühtekokku.»

Reklaamikampaania läks tegelikult lahti juba 2009. aasta novembris, kui ETV hommikuprogrammis «Terevisioon» kuulutati grimeeritud Guido Kanguri ja Roman Baskini osavõtul välja, et hakatakse väntama rokikomöödiat «Kormoranid». Sedasama televisiooni jaoks lavastatud lõiku kasutasid Tolk ja Maimik hiljem selleks, et küsida Eesti Filmi Sihtasutusest toetust.

«Eks meil olnud A4 paberid ka, aga selline videolõik illustreerib paremini kui lihtsalt mingid kirjeldused. Inimene näeb neid karaktereid rollis. Aga enne, kui sihtasutus otsustas, kas anda meile raha või mitte, panime selle juba Youtube’i üles, et rahvas näeks, millised plaanid on,» rääkis Tolk. Veebivideokanalisse lisandus klippe kogu võtte- ja montaažiperioodi jooksul.

Kogu tõde Kormoranidest

Vahetult enne esilinastust puhkes meediaturundus uue hooga. Ilmusid nupukesed klikimeedias, persooniintervjuud naistelehtedes ning arutlused muusikaportaalides. Ansamblil Kormoranid õnnestus astuda lavale rahvusringhäälingu Eesti muusikaauhindade galaõhtul ja laulukonkursi «Eesti laul» otsesaates, mida jälgis 296 000 vaatajat. Filmikaadrite põhjal monteeritud videoklipp laulule «Stepihundi ulg» osaleb muusikavideote saates «Top 7».

Lisaks üritavad Maimik ja Tolk jätta muljet, et tegemist on omaaegse biitansambli taassünniga, kuigi eksperdid üksnes muigavad, kui sellest kuulevad. Nii jõuab täna õhtul ETV eetrisse koguni dokumentaalfilm «Kogu tõde ansamblist Kormoranid» – ka selles väidetakse, et Kormoranide-nimeline ansambel tegutses aastatel 1968–69.

Tolk ise keeldus kinnitamast või ümber lükkamast väidet, kas ETVs näidatava dokfilmi puhul on tegemist mängufilmi reklaamikampaaniaga: «Ei… Mina ei tea sellest midagi. Meil on kunstiline film, mis räägib imaginaarsetest Kormoranidest, juhtumisi sama nime ja samade lugudega.»

Ka üks filmi autoritest Madis Ligema eitas, nagu oleks see osa Kuukulguri reklaamikampaaniast. «Neid ansambleid oli tol ajal sadu ja tuhandeid. Aga kui ma Kormoranide salvestusi kuulasin, sain ma aru, et nad olid uskumatult tasemel. Nad olid enne Koomat ja Psychot, tegid psühhedeeliat enne seda, kui see üldse leiutatud oli,» ütles ta.

Miks ETV filmi turundamisest nii aktiivselt osa võtab? «ETV on Kuukulguri partner. Oleme «Kormoranide» tootjatega koostööd teinud ja teeme ka edaspidi. Meil oli juba siis, kui filmi tootma hakati, selle vastu väga elav huvi ning oleme omandanud selle teleõigused,» ütles ERRi juhatuse liige Hanno Tomberg. «Kormoranide» turundusjuht Maria Ulfsak-Šeripova kinnitab, et Kormorane soovisid ise nii muusikaauhindade ürituse kui «Eesti laulu» korraldajad.

«Kui teed mingi asja, mille järgi inimestel võib vajadus olla, siis meedia kajastab seda hea meelega,» rääkis Tolk. «Eks rahvusringhääling taha ka oma meelelahutustoimetust üleval hoida, ja vaatajaid, kellel on võib-olla natuke nõudlikum maitse huumori suhtes kui näitaks Kanal 2 «Reporteri» vaatajal, rõõmustada.»

Tolgi ja Maimiku film «Jan Uuspõld läheb Tartusse» on 76 000 vaatajaga taasiseseisvusaegse kinolevi populaarsuselt kolmas eesti linateos (esimene on «Nimed marmortahvlil», teine «Vanad ja kobedad saavad jalad alla»). Ka «Kormoranid» seavad endale kõrge eesmärgi.

«Valem võiks olla midagi sellist, et võta viimase paari aasta eesti filmide vaatajanumbrid ja liida need kokku. Siis kui «Kormoranide» vaatajanumber selle summa ületab, avan mina šampanja,» lubas Ulfsak-Šeripova.

Nii «Uuspõllus» kui «Kormoranides» astuvad kõrvalosades üles Eesti avaliku elu tegelased. Toomas Hendrik Ilves valiti pärast Uuspõllu road-movie’s osalemist koguni Eesti presidendiks. Uues filmis näeb Eesti staare alates Tõnis Mäest ja Mikko Fritzest kuni Anu Saagimi ja Sven Sesterini.

«Kui sa jutustad lugu tänapäeva Eestist, siis paratamatult puutuvad kangelased kokku meie kuulsustega. Siis tuleb neid kasutada ja staare erinevatesse situatsioonidesse panna, mida võib isegi eneseparoodiana võtta. See on terve inimese tunnus,» ütles Tolk. Staaride kasutamine lubas võtteperioodil toota veebiportaalidesse nupukesi pealkirjaga «Sven Sester mängib kodumaises komöödias Saagimi abikaasat» või «Mikko Fritze keeldus seksistseenist Elina Pähklimägiga».

Igavese sõpruse nimel

Režissööride metoodikast avaliku elu tegelaste värbamisel annab aimu Anu Saagim: «Maimik on mu suur sõber. Võtsin osa vastu igavese sõpruse ja armastuse nimel. Meil on pikaajaline ja väga eriline suhe!»

«Head filmi peaks toetama paras kogus reklaami, huvitav kajastus ajakirjanduses ja tänasel päeval ka sotsiaalvõrgustikud,» rääkis Ulfsak-Šeripova.

«Seni kuni rahval on teemasid, mida filmiga seoses arutada, on ka huvi filmi osas üleval,» täiendas teda «Kormoranide» produtsent Kaspar Kaljas. «Kormoranidel» puudub isegi ametlik veebilehekülg, selle asemel loodi detsembris Facebooki konto, kus tegeletakse meediakajastuste vahendamise, kinopiletite ning kinkekaartide loosimisega. Tolk põhjendas ametlikust koduleheküljest loobumist sellega, et ühest küljest on see kulukas ja teiselt poolt koondub kogu virtuaalelu niikuinii Facebooki.

Homsest on «Kormoranid» Eesti kinolinal, kohe tuleb müügile ka filmi heliribaga CD, järge ootavad Elioni digitaalne videolaenutus ja veidi kaugemas perspektiivis ka ETV.

Kas on plaan «Kormoranid» ka Eestist välja viia? «On küll, aga pole veel jõudnud sellega tegeleda. Ma arvan, et see võib Inglismaal peale minna, sest seal on bändifilmid au sees. Ja muidugi Soome ja teised lähinaabrid. Selle võtame käsile pärast esilinastust,» lubas Tolk.

«Kormoranid»

•    «Kormoranid ehk Nahkpükse ei pesta» on must komöödia, mis sünopsise järgi räägib vanadest rokipeerudest, kes keelduvad kiiktoolides tiksumast ja üritavad uut läbilööki

•    Filmi on kirjutanud ja lavastanud Andres Maimik ja Rain Tolk

•    Nimiosades Guido Kangur, Roman Baskin, Jüri Vlassov, Harry Kõrvits ja Enn Klooren

•    Eelarve 450 000 eurot

•    Alates 18. märtsist Tallinna, Tartu, Pärnu ja Narva kinodes, hiljem ka teistes Eesti linnades.

Müügile jõuab ka filmimuusika plaat 

Tagasi üles