Päevatoimetaja:
Sander Silm

Eesti meediareklaamiturg langes ligi 7 protsenti

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Tõnu Lilleorg
Copy
Turg tõmbus kokku seitsme protsendi võrra
Turg tõmbus kokku seitsme protsendi võrra Foto: SCANPIX

Emori teatel ulatus Eesti meediareklaamituru käive 2010. aastal 1,033 miljardi krooni ehk 66 miljoni euroni. Aasta kui terviku käibelanguseks tuli -7 protsenti. IV kvartali käive 304,4 miljonit krooni (19,5 miljonit eurot) oli võrreldes 2009. aasta IV kvartali käibega (304,8 miljoni krooniga) praktiliselt sama.

Aastat iseloomustas kvartalist kvartalisse liikuv trend järjest positiivsemate muutuste poole – kui I kvartalis oli turu langus veel ca -19% ning II kvartalis ca -8 protsenti, siis III kvartal oli juba eelmise aasta sama ajaga võrdne.

Kui tavapäraselt on aasta väikseima käibega kvartal olnud suvine III kvartal, siis möödunud aastal olid võrdselt väikse mahuga I ja II kvartal, moodustades mõlemad aastakäibest ca 21%, suurimat käivet näitas aga traditsiooniliselt aasta viimane kvartal (ca 30%). 

Meediatüüpidest olid aasta kokkuvõttes väikeses kasvutrendis internet (ca 7%) ning nii tele- kui välireklaam (mõlemad ca 1%), raadio aga liikus koguturul toimunud väikse langusega samas rütmis (ca -7%). Jätkuvalt suures languses oli aga printmeedia, kusjuures ajakirjade käive oli ca -14% väiksem, ajalehtede oma aga koguni -20%.

Meediareklaamituru väikese languse taga on suures osas selliste TOP10-sse kuuluvate kategooriate nagu mööbel (-32%), kontserdid, festivalid (-23%) ning jaekaubandus (-12%) mahtude jätkuv langemine.

Lisaks avaldas oma mõju ka ühiskondlike organisatsioonide, peamiselt erakondade reklaamikulutuste vähenemine (-86%) võrreldes 2009. aastaga, mil toimusid kahed valimised. Samas näitasid mõnede oluliste tootekategooriate meediareklaamikäibed võrreldes 2009. aastaga juba ka kasvu – nii suurenes finantsasutuste ja -teenuste käive 18%, mobiilside käive 7% ning reisijateveo kategooria käive koguni 23%.

 

Tabel 1. Meediareklaamiturg Eestis 2010 (allikas Emori reklaamikulutuste uuring Adex)

                  Käive                Meediareklaamituru           Muutuste protsent

              (milj. kroonid)             jaotus                     (võrreldes 2009)

 Ajalehed      296,4                     28,7%                            -19,8%

Ajakirjad        65,1                        6,3%                             -13,8%

TV                 329,6                     31,9%                                 1,4%

Raadio        101,3                       9,8%                                -6,9%

Väli                89,9                        8,7%                                 1,3%

Internet       151,3                      14,6%                                 6,6%

Kokku      1033,4                       100%                                -6,8%

 

Tabel 2.  10 enimreklaamitud tooteharud Eestid 2010.  (allikas Adex)

MOBIILSIDE

JAEKAUBANDUS

FINANTSASUTUSED ja -TEENUSED

KONTSERDID, FESTIVALID

RAVIMID

AUTOD

INTERNET

EHITUSMATERJALID

MÖÖBEL

TEATER, KUNST, KULTUUR

Tagasi üles