Aastat iseloomustas kvartalist kvartalisse liikuv trend järjest positiivsemate muutuste poole – kui I kvartalis oli turu langus veel ca -19% ning II kvartalis ca -8 protsenti, siis III kvartal oli juba eelmise aasta sama ajaga võrdne.
Kui tavapäraselt on aasta väikseima käibega kvartal olnud suvine III kvartal, siis möödunud aastal olid võrdselt väikse mahuga I ja II kvartal, moodustades mõlemad aastakäibest ca 21%, suurimat käivet näitas aga traditsiooniliselt aasta viimane kvartal (ca 30%).
Meediatüüpidest olid aasta kokkuvõttes väikeses kasvutrendis internet (ca 7%) ning nii tele- kui välireklaam (mõlemad ca 1%), raadio aga liikus koguturul toimunud väikse langusega samas rütmis (ca -7%). Jätkuvalt suures languses oli aga printmeedia, kusjuures ajakirjade käive oli ca -14% väiksem, ajalehtede oma aga koguni -20%.
Meediareklaamituru väikese languse taga on suures osas selliste TOP10-sse kuuluvate kategooriate nagu mööbel (-32%), kontserdid, festivalid (-23%) ning jaekaubandus (-12%) mahtude jätkuv langemine.
Lisaks avaldas oma mõju ka ühiskondlike organisatsioonide, peamiselt erakondade reklaamikulutuste vähenemine (-86%) võrreldes 2009. aastaga, mil toimusid kahed valimised. Samas näitasid mõnede oluliste tootekategooriate meediareklaamikäibed võrreldes 2009. aastaga juba ka kasvu – nii suurenes finantsasutuste ja -teenuste käive 18%, mobiilside käive 7% ning reisijateveo kategooria käive koguni 23%.
Tabel 1. Meediareklaamiturg Eestis 2010 (allikas Emori reklaamikulutuste uuring Adex)
Käive Meediareklaamituru Muutuste protsent
(milj. kroonid) jaotus (võrreldes 2009)
Ajalehed 296,4 28,7% -19,8%
Ajakirjad 65,1 6,3% -13,8%
Internet 151,3 14,6% 6,6%
Tabel 2. 10 enimreklaamitud tooteharud Eestid 2010. (allikas Adex)
FINANTSASUTUSED ja -TEENUSED