Inspireerituna Läti kolleegide katsest võrrelda Rimi iseteeninduskassa ja tavakassa hindu, võttis Postimehe tarbijatoimetus ette Tornimäe Rimi, et selgeks teha, kas see ka Eestis võimalik on.
Postimehe katse: kas ka Eesti Rimides on iseteenindus- ja tavakassas erinev hind?
Hinnavõrdlusesse võeti kaks kaalutoodet – salatibaarist puuvilju ja suur kollane melon. Iseteeninduskassas vilju läbi lüües kogunes hinnaks 5,75 eurot. Selleks, et samu tooteid tavakassas osta, pidin küsima müüja abi. Tõin vabanduseks, et unustasin ühe toote ja maksaksin hea meelega kassas. Kuna mingit reaalset põhjust mul kassas maksmiseks polnud, siis lisasin ostukorvi ühe kohukese, et hädavalele kinnitust saada.
Tavakassas tuli kokku maksta 6,11, kuid selle sees oli ka viimasena valitud kohuke. Hiljem kohukest maha arvestades selgus, et Eestis seda muret, et iseteeninduskassas ja tavakassas hind erineda võiks, ei ole. Melon ja salatikarp andsid kokku summaks 5,75 eurot.
Küll aga ilmnes tšekki tähelepanelikumalt uurides, et kuigi summa on sama, erineb siiski toodete hind – iseteeninduskassas on meloni hinnaks 3,89, tavakassas aga 3,88. Salatikarp maksis iseteeninduskassas jällegi eurosendi võrra vähem kui tavakassas (iseteeninduskassa – 1,86, tavakassa 1,87).
Tegelikult on erinevus tõesti vaid eurosentides, kuid mõnele hinnatundlikumale võib ka see erinevus oluline olla.
Rimi Eesti kommunikatsioonispetsialisti Katrin Batsi sõnul võib seesugune erinevus tekkida sellest, kuidas toodet on kaalutud. «Näiteks, ümmargune melon võib kaalul õige vähe liikuda ja sealt see grammine erinevus saabki tekkida. Samuti võib teenindaja käes melon kaalul liikuda või olla osaliselt kaalult väljas ja tekitada kaaluerinevuse,» selgitas Bats.
Bats tõi välja, et iseteeninduskassas aga tekib toote pakkimisalale asetades n.ö. kontrolliefekt. «Pakkimisala kaal peab algse kaaluga ühtima, vastasel juhul ei saa klient ostuprotsessiga jätkata,» märkis naine. «Tavakassas sellist lisakontrolli keegi ei teosta. Teenindaja võib vahel toote kaalumisel eksida asetades selle veidi ebatäpselt kaalule. Viimasel juhul aga võidab reeglina klient, sest kassakaal ei registreeri toote täiskaalu.»
Kõik Rimi kaalud, nii tava- kui ka iseteeninduskassas on taadeldud Metroserdi poolt. «Taatlemist tehakse kassa kasutuselevõtul ja peale seda kord aastas. See garanteerib, et meie kaalud ei näita erinevat tulemust, vaid viga saab tekkida kassapidaja/kaaluja (kliendi) poolt,» kinnitas Bats.