Miks mitte palgata hooajaliselt Ukraina keevitajaid, kui ettevõtte suurtellimus seda nõuab? Kui keskmine palk kasvab euroala keskmisest kordades kiiremini, siis koos sellega tuleb panustada ka tööjõu pakkumise paindlikkusse.
Loomulikult riskide poolelt tuleb arvestada ka muude teguritega kui lihtsalt kasuminumbrid. Selles osas tuleb õppida teiste Euroopa riikide tööjõu lõimumise kogemustest.
Eelnevast lähtuvalt on igati positiivne otsus, et sisserände piirarvu alla ei lähe enam innovatsiooni toetav IKT sektor ja idufirmad.
Rahvusvaheline kvalifitseeritud tööjõud aitab luua erinevate kogemuste vahel pigem uusi sünergiaid ja tõstab ettevõtete konkurentsivõimet. Heaks näiteks on Iirimaa või Suurbritannia, mis otsib endale jõuliselt uusi talente. Eestil pole põhjust olla erand.
Kokkuvõttes tasub pikaajalise heaolu kasvuks soodustada olemasolevate ettevõtete arengut kõrgema lisandväärtuse suunas ja uute sh tehnoloogia ettevõtete kasvu, mis oleksid võimelised pakkuma põhjamaade keskmisele palgale lähedasemat sissetulekut.
Tuleb teha nutikaid valikuid, mida soodustada ja mida mitte, et areneksime elatustaseme osas Põhjamaade suunas.
Eesti on jõudmas täistööhõive tasemele, mistõttu kasvab vajadus eeskätt kõrgema lisandväärtusega töökohtade järele, et toetada majanduses vajalikke struktuurimuutusi. Kui vähenevad madalapalgalised töökohad ja uusi paremaid ei teki, siis on oht majanduse stagnatsiooniks (keskmiste sissetulekute lõksuks).
Täna on sissetulekute lõhe edukamate naabritega liiga suur ja see on peamine tegur, mis soodustab tööealise rahvastiku väljavoolu Balti riikides. Investeeringute, regulatsioonide ja toetuste puhul tasub seega eelistada eeskätt kõrge lisandväärtusega töökohtasid, mis toovad majandusse eksporditulusid.
Eelnimetatud pikaajalise arengu eelduseks on rahvusvahelises võrdluses konkurentsivõimeline investeerimiskeskkond, panustamine tööjõu kvalifikatsiooni kasvu, välisinvesteeringute kaasamine, ning hariduse ning innovatsiooni strateegiline suunamine.
Investeerimise keskkonda soodustab täna atraktiivne ettevõtte tulumaksu süsteem, mida oleks võimalik täiendada 14-protsendilise (regulaarsete) dividendide tulumaksu määraga mis laieneks ühtlasi ka finantssektorile.
Finantssektor on majanduse vereringe ning selle tervisest sõltub, kuivõrd õnnestub saavutada väikesel turul võimalikult atraktiivne majanduse finantseerimise hind ning edasiseks arenguks vajalik finantsteenuste pakett.
Eestil tasub toetada regionaalset pangandust ja rahvusvahelise haardega ettevõtteid, mis on suutelised maksma keskmisest kõrgemat sissetulekut ja riigile maksutulu.