Kaupmehed ja töösturid sõdivad piima hinna pärast

Andrus Karnau
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Piima hind on buumiaja tasemel.
Piima hind on buumiaja tasemel. Foto: Graafika: Margit Randmäe

Poolteist aastat järjest tõusnud piima kokkuostuhind on pannud nii kaupmehed kui ka töösturid keerulisse olukorda, sest kui tooraine üha kallineb, on ettevõtete kasumimarginaali raske endisel tasemel hoida.

«Meie huvi ei ole olukorda veelgi pingestada,» kommenteeris Tere piimatööstuse juhatuse esimehe asetäitja Ülo Kivine. «Surve piima hinnale on olnud jätkuv, meie tahame, et oleks paindlik mehhanism, et oleks sujuv hindade liikumine.»

Praegu käivad poekettide ja piimatööstuste vahel kõnelused, mis määravad piima hinna eelolevateks kuudeks. Kui seni on kaupmehed ostnud tööstustelt kaupa suhteliselt jäikade lepingutega, mis määrab hinna pikaks ajaks ja põhjustab järske hinnahüppeid, siis Tere piimatööstus üritab seda praktikat muuta.

«Kui hind tõuseb 0,01 ühikut, jääb see avalikkuses tähelepanuta, aga 0,1 ühiku võrra tõusu saab suure tähelepanu,» nentis Kivine.

Lugejad ehk mäletavad skandaali, mis puhkes eelmise aasta septembris. Toona tõusis kilepiima liitrihind poes üle öö 25 protsendi võrra, kaheksalt kroonilt kümnele. See päädis kahtlustusega konkurentsikuriteos, uurimise alla sattusid nii Tere kui ka Selver.

Kivine toonitas eile, et konkurentsireeglite rikkumise hirmus ei saa ta ettevõtte hinnakujundust enam avameelselt kommenteerida. Suurte kauplusekettide ETK, Selveri ja Prisma esindajad kinnitasid aga eile Postimehele jätkuvaid kõnelusi Terega. Kivine möönis, et läbirääkimised kaupmeestega ei ole lihtsad ja kokkulepped ei sünni kergelt.

Eesti suurima turuosaga ETK kauplusevõrgu juht Kati Kusmin märkis, et enne läbirääkimiste lõppu ei saa ta öelda, kui palju piimakauba hind tarbijate ühistute kauplustes tõuseb.

Kusmin märkis, et konkurents tootjate ja kaupmeeste vahel on tihe, kuid kallinev toorpiim surub hinda ülespoole. Ta möönis, et kuna kauplused tahavad joogipiima hinda võimalikult stabiilsena hoida, üritatakse hinnatõusu võimalikult kaugemale nihutada. Juhul kui tööstusel õnnestub läbirääkimistel hinda tõsta, peavad kaupmehed seega piimakauba väheneva marginaali alla neelama.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles