Päevatoimetaja:
Sander Silm

Kõva sõna: Eesti startup sai kliendiks 500-miljonilise käibega Kanada kaubandusketi (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Erply äriarendusjuht Sander Sebastian Agur (tagaplaanil)  ja tegevjuht Kristjan Hiiemaa
Erply äriarendusjuht Sander Sebastian Agur (tagaplaanil) ja tegevjuht Kristjan Hiiemaa Foto: Liis Treimann

Juba mitmete maailmakuulsate brändide tarvis kaubandustarkvara arendav Eesti startup-ettevõte Erply lõi äsja edukalt valla sissepääsuvärava meile üsnagi tundmatule turule ning sõlmis lepingu  Kanada suure kaubandusketiga.

Erply loodava kaupluste müügitarkvara võimaluste nimekiri on muljetavaldav, see haldab sisuliselt kõike alates laoseisudest ja maksetest ning lõpetades kliendibaaside, kliendikaartide ja kampaaniatega.

Eesti turul kasutavad Erply lahendust näiteks ONOFF või IM Arvutid. Maailma tasandil Elizabeth Arden, Garmin, Revlon ja ka üks ülemaailmne tehnoloogiagigant, kelle nime ei tohi nimetada.

Mis puutub Kanada turgu, siis üsna loomulikult jõuti selleni läbi USA kontaktide. Esmalt kaasati ühe Suurbritannia kiirendis korralik summa raha, selle abil loodi kontorid Bostoni lähistele ja New Yorki.

«Oleme teinud süsteemset turundust, pannud ennast välja spetsiaalsetesse keskkondadesse, palganud kohalikku turgu väga hästi tundvaid müügiinimesi käinud messidel, suhelnud-suhelnud-suhelnud,» kirjeldas teekond Ameerikasse Erply üks asutajatest Kristjan Hiiemaa.

Tehinguni jõudmine läks tema sõnul sel korral isegi üllatavalt kiirelt – aega saab mõõta vaid kuudes. On kliente, kellega on kokkuleppele jõudmine võtnud pool aastat kuni aasta.

Kanada esimene klient, kes Erply tarkvara endale «peale» sai, on oma valdkonna turuliider, täpsustuseks saab esilagu öelda vaid seda, et tegemist on toiduainete valdkonnas tegutseva kontserniga. Registreeritud püsiklientide arv ulatub 10 miljonini ja aastakäive 500 miljoni kanda dollarini.

Ning vajadus uue põlvkonna tehnoloogia järele oli neil tõesti olema...vähemalt tekkis neil selge arusaamine eestlastega konsulteerimise järel.

«Kanada arenguaste on meile täpselt sobiv – vajadused on, võimalused on, ketid on suured ja äriliselt efektiivsed, ainult tehnoloogiliselt on nad mõnevõrra vananenud. Tabasime ära väga õige hetke, et oma uuendusi pakkuda,» oli Hiiemaa tulemusega rahulolev. Kuigi sealses kontoris töötavad ikkagi kohalikud spetsialistid, on toodet Kanadasse juurutamas ikkagi Eestist pärit tiim.

Mis puutub edasistesse vallutusplaanidesse, siis Aafrika ja Hiina on kaks turgu, kuhu Erply  pilgud hetkel enim pööratud on. «Järjest testime turge – kus tekib loomulik nõudlus ja vajadus su tööde järele.»

Elu Ameerikas: nagu Tõrvast Tallinnasse käiks tööl

Kirstjan Hiiemaa hinnangul oleks Eesti startuppide kontekstis mõistlik minna USA-sse raha leidma ja turundust tegema siis, kui toode on enam-vähem valmis arendatud ja vaja oleks seda müüma hakata.

Sealsest kiirendist saadud mõnekümnest tuhandest dollarist piisab selleks, et leida endale kohapeal väga hea müügimees - äriarendusjuht, kes mõne kuu vältel toodet turule aitab viia ja järgmisi investeerimisringe korraldada.

«Kui aga ise kohapeal olla, siis Õismäe-Kesklinn lähedusega korterit seal endale väga ei üüri, pigem tuleb arvestada elamispinnaga Tõrvas, kust igal hommikul kaks tundi tööle sõidad,» meenutas Hiiemaa  oma esimesi kontori loomise aegu USA-s.

Eesti arendajate palgaeelis kaob

Küsimusele, kas Eesti riigi nimi ka investoritega müügiprotsessis jutuks tuleb, vastab Hiiemaa, et «eks ikka».

«Jah, Eesti nimi käib ikka läbirääkimistel läbi. Kuigivõrd on meil ikka on IT-riigi maine. Päris hea kombinatsioon on kusjuures USA koostöös Eestiga – esimene tekitab Kanadas turvatunnet, teine annab särtsakat lisaväärtust.

Mis puutub ettevõtte Ameerika kontoritesse, siis seal on tööd leidnud juba 45 inimest. Kusjuures otsast juba ka arendajaid.

«Asi on selles, palgavahed on Eesti ja Ameerika vahel on kadumas - Providence’is saab sama hea arendaja juba peaaegu sama palgaga nagu Eestis,» sõnas Kristjan Hiiemaa. «Kui Eestis panna sotsiaal- ja tulumaks palgale otsa, siis polegi enam vahet.»

Hiiemaa viitab asjaolule, et Ameerikas Eestile sarnast sotsiaalmaksu ei ole ja tulumaks on märgatavalt väiksem – 7-8 protsenti sõltuvalt osariigist. «Tööandja poolt väljamakstav summa on selline, et ma ei usu, et siin oleks enam väga suurt vahet. »

Eestis on aga arendajaid vähe ja aktiivselt neile tellimusi esitavaid inimesi palju. Suurettevõtete arenduskeskuste siia rajamine on küll väga positiivne nähtus – esiteks tõmbab see kogu siinse majanduselu käima, teiseks jääb ju siia kogu kompetents ja oskused, kuidas arendada suurprojekte.  Küsimus ei ole ainult koodiridade kirjutamises, vaid ka sellest, kuidas tooteid disainida, protsesse lahendada.

Samas uut asja teha on Eestis järjest keerulisem, kui arendus läheb kallimaks. «Ideed peavad minema järjest läbimõeldumaks,» märkis Hiiemaa.

Kristjan Hiiemaa käivitatud kasvuettevõtete nimekiri on muljetavaldavad: Erply, Barking, Bikeep, Targetta, Inventory, tsekk.ee...

2010. aastal asutatud Erplys töötab hetkel ligi 140 inimest. Kõik ettevõtte investorid on välismaalt. «Raha on kõige õigem tõsta klientide baasil, siis on fookus õiges kohas,» võtab Hiiemaa jutuajamise kokku.

Tagasi üles