Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Hololei: Vene raudteega Euroopat ei ühendata (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Euroopa Komisjoni mobiilsuse ja transpordi peadirektoraadi peadirektor Henrik Hololei.
Euroopa Komisjoni mobiilsuse ja transpordi peadirektoraadi peadirektor Henrik Hololei. Foto: Mihkel Maripuu
  • Rail Balticu rahastamine annab Euroopale suurima transpordialase lisandväärtuse.
  • Vene rööpalaiusele saab toetust Euroopa strateegiliste investeeringute fondist.

Rail Balticu valmimiseks kavandatava omafinantseeringu kulutamine Vene rööpalaiusega raudteele jätaks eestlased ilma Euroopaga ühendavast raudteest, kinnitas Euroopa Komisjoni transpordi peadirektor Hendrik Hololei.

Eestit Euroopaga ühendava raudtee rajamise vastase kampaaniaga ühinenud logistikaettevõtjad soovivad, et Rail Balticule kavandatav raha kulutataks Vene rööpalaiusel baseeruva siseraudtee arendamiseks. Hololei kinnitusel toetab Euroopa Liit ka selliseid ettevõtmisi, kuid  raha tuleb siis taotleda mitte ühendamise rahastust vaid näiteks Euroopa strateegiliste investeeringute fondist.

Millest tuleb, et 2011. aastal toimunud valitsuse istungi memorandum käsitleb Rail Balticu rajamiseks praegusega võrreldes oluliselt väiksemat Euroopa Liidu poolset finantseeringut?

Euroopa Ühendamise Rahastu, mille kaudu suuri transpordiprojekte Euroopa Liidu eelarvest rahastatakse,  loodi aastal 2013, seega aastal 2011 ei olnud omafinantseeringu suuruse arvestamise juhendid veel paigaski.

-Kas Rail Balticu raha saab siseriikliku 1520 mm nn Vene laiusega raudtee uuendamiseks suunata?

Euroopa Ühendamise Rahastu CEF-i eesmärk on rahastada projekte, mis parandavad ühendusi Euroopa Liidu liikmesriikide vahel, seega on võimalik rahastada ainult selliseid raudteevaldkonna projekte mille rööpmelaiuseks on 1435 mm.

See tähendab CEF-i raha eest ei ole Euroopas võimalik ühtegi  1520mm rööpmelaiusega raudteed uuendada.  Kui hästi järele mõelda siis saab igaüks ju aru, et sellel rööpalaiusel Euroopa ühendamisest pole isegi mõtet rääkida.

-Millised on võimalused saada Euroopa Liidult toetust Eesti siseriikliku raudtee  edendamiseks?

Näiteks võib raha  taotleda  Euroopa strateegiliste investeeringute fondist EFSI-st.

Mis muudab Rail Balticu nii oluliseks Euroopa Liidule ja ka Eestile?

Rail Baltic on olnud üks nendest projektidest, mis vastab täielikult kõikidele nendele põhimõtetele, mida me Euroopas Liidu transpordipoliitikas oleme tahtnud viimastel aastatel ellu viia: Euroopa keskmest kaugemal olevate regioonide parem ühendamine Kesk-Euroopaga, mitmeid riike läbiv ja ühendav transpordiprojekt, piiriüleste ühenduste parandamine,  raudtee kui keskkonna mõistes kõige jätkusuutlikuma transpordiliigi eelisarendamine. Meie eesmärk on rahastada Euroopa Liidu eelarve kaudu projekte, millel on Euroopa jaoks suurim lisaväärtus ja seda Rail Baltic Euroopa jaoks kahtlemata on.

Tagasi üles