Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Uuring: tööandjad ei plaani lähiajal inimesi robotitega asendada

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Robot Tartu Lõunakeskuses.
Robot Tartu Lõunakeskuses. Foto: Kristjan Teedema

43 riigis tehtud uuringu põhjal usub 90 protsenti tööandjatest, et digitaliseerimine ja automatiseerimine mõjutavad küll kahe järgneva aasta jooksul nende organisatsiooni, kuid vaid 12 protsenti plaanib seetõttu töötajate arvu vähendada.

Personalifirma ManpowerGroupi 18 000 tööandjat hõlmanud uuringus märkis 64 protsenti küsitletutest, et nende töötajate arv jääb järgneva kahe aasta jooksul samaks, 19 protsenti plaanib inimesi juurde värvata, 12 protsenti koondada ning 5 protsenti ei osanud lähitulevikku ennustada. Samas märkis ¾ küsitletud tööandjaist, et automatiseerimine nõuab ettevõttesse lähiajal uusi oskusi ehk olemasolevaid töötajaid tuleb koolitada ning vajadusel ka juurde värvata.

«Inimkond on pidanud kogu aeg ümber õppima ja paljudest ametikohtadest on saanud ajalugu, näiteks masinakirjutajaid ja pesumasiniste meil tänapäeval enam ei ole,» rääkis Manpower Baltikumi tegevjuht Heigo Kaldra. «Infotehnoloogia areng ja robotid hakkavad kindlasti tulevikus asendama tervet hulka rutiinseid tööülesandeid, kuid see ei jäta inimesi tööta, vaid muudab töö iseloomu. Seega peame olema valmis pidevalt juurde ja ümber õppima, et konkurentsis püsida. Ametite elutsükkel muutub lühemaks ja tõenäoliselt on 10 aasta pärast hulk ametikohti, mida me ei oska täna veel ette kujutada. Kui tahame, et meie lapsed ja noored oleksid tulevikus edukad, tuleb nii haridussüsteemil kui vanematel rohkem rõhku panna loovusele, paindlikkusele ja õpimotivatsioonile,» tõdes Kaldra.

Uuringu käigus küsiti tööandjatelt, milliste oskuste järele nad näevad lähitulevikus kõige teravamat vajadust. Ülekaalukalt toodi esile infotehnoloogiat ja andmeanalüüsi, aga ka personalitööd (ajutiselt kohanemise ajaks) ning vahetut klienditeenindust, mida masinad ei saa asendada. Samas tuli uuringust välja, et üldiselt peetakse uusi tehnoloogiaid kulukaks ja spetsiaalseid oskusi nõudvaks, mistõttu on tööandjad pigem ettevaatlikud ega pea tõenäoliseks, et asendavad lähitulevikus töötajaid robotitega.

Tagasi üles