Möödunud nädalal esitletud uuendatud tahvelarvuti iPad paneb tarbijad ja muidu tehnoloogiahuvilised rõõmustama, Apple’i konkurendid aga murest pead kratsima.
Värskendatud iPad vaatab mänguritest huviliste poole
Vähem kui aasta eest USAs müügile jõudnud tahvelarvuti iPad sai möödunud nädalal järeltulija, kui firma juht Steve Jobs esitles iPad 2. Senise mudeliga võrreldes on uus oluliselt õhema korpusega, selles peitub kahetuumaline protsessor ja leida võib ka kaks kaamerat.
Uus mudel jõuab ookeani taga müügile juba kolme päeva pärast, valitud turgudel mujal maailmas 25. märtsil. Sealhulgas tuleb iPad 2 kuu lõpus müügile ka Soomes, mis annab alust loota, et see jõuab Eestigi poodidesse kiiremini kui esimese põlvkonna mudel.
Arvatav müügihitt
Tahvelarvutist, millele algul heideti ette piiratud võimalusi, on saanud müügihitt üle maailma. Üheksa kuuga on ettevõte müünud üle maailma 15 miljonit iPadi, mida on rohkem kui kõiki konkureerivaid tahvelarvuteid läbi aegade kokku.
New York Times kirjutab, et kui 2010. aastal teenis Apple iPadide müügist 9,5 miljardit dollarit käivet, siis tahvelarvutite turu maht võib juba järgmisel aastal kasvada 35 miljardi dollarini. Ka pärast uuenenud iPadi võib olla veendunud, et Apple jätkab turul domineerimist. Seda vaatamata kümnetele konkurentidele, kellest tõsiseltvõetavamad on Samsung, Motorola, LG, HP ja HTC.
Kuigi ettevõte reklaamib iPad 2 kui olulist uuendust senisele mudelile, on spetsialistide hinnangul tegemist siiski suhteliselt tagasihoidliku mudelivärskendusega.
Kiirem protsessor, tänu millele näiteks graafikarohked mängud peaksid oluliselt nobedamalt töötama, ja videovestlusi võimaldavate kaamerate lisandumine on küll tore areng, kuid oodatud paremat ekraani iPad 2 ei paku. Nii kirjutabki populaarse tehnikaveebilehe Cnet ajakirjanik Josh Lowensohn, et tavakasutajad ilmselt senist iPadi uue vastu vahetama ei kipu.
Tõsisele fännile on aga ahvatlev kiirem protsessor, tänu millele on masina graafikajõudlus paranenud kuni üheksa korda. Kui lisada siia juurde ka güroskoop, mis võimaldab näiteks veelgi täpsemalt mänge mängida, on soovijaile põhjendused uue iPadi ostuks ehk ka olemas.
Kui esimese põlvkonna iPadile heideti ette kaamera puudumist, siis selle vea on Apple nüüd «kõrvaldanud». Jutumärkides seepärast, et iPad 2 on väga kehva kaameraga.
Kuigi veel pole selge, millist kaamerat iPad 2 sisaldab, juhtis ajakirja Wired ajakirjanik Charlie Sorrel tähelepanu, et iPad 2 näib olema varustatud sama kehva kaameraga kui multimeediamängija iPod
Touch. See võimaldab küll salvestada HD-kvaliteedis videot, kuid fotosid teeb vaid mõõdus 960 x 720 pikslit ehk tugevalt alla ühe megapiksli resolutsiooni.
Vaatamata teatavatele puudustele (või nimetagem neid eripäradeks) on iPad endiselt üliedukas. Selle üheks põhjuseks võib olla ka hind – just see teeb iPadi konkurentidel elu keeruliseks.
Kui Eestis algavad iPadi hinnad 499 eurost, siis USAs 499 dollarist. Koduturul tähendab see, et iPad on müügil väga soodsa hinnaga, eriti kui arvestada sealset elatustaset.
Teistele pinnuks silmas
Konkurentidel pole õnnestunud oma tahvelarvuteid sellise hinnaga müügile tuua. Näiteks Samsung Galaxy Tab maksab USAs tavaliselt üle 500 dollari, kusjuures seadmena on see oluliselt kehvem kui esimese põlvkonna iPad, uuenenud versioonist rääkimata. Eestis maksab Galaxy Tab 599 eurot.
Tõsiseim konkurent iPad 2-le on ookeani taga Motorola Xoom, esimene uue põlvkonna Androidi kasutav tahvelarvuti, mis pakub odavaima iPadiga võrreldes mitmeid eeliseid, kuid maksab 799 dollarit.
Eeldatavasti saab iPadile konkurendiks ka järgmise põlvkonna Galaxy Tab, mis tuleb suurema ekraani ja uue tahvelarvutisõbraliku Androidiga. Samsungi juhtide meeled muutusid uut iPadi nähes aga mustaks: uudistekanalite kaudu anti mõista, et Samsung peab oma mudeliuuendusega veel palju vaeva nägema.
New York Times kirjutas, et eeldatavasti aitavad Apple’il soodsat hinda hoida ettevõtte suured rahavarud, mida on kuni 60 miljardit dollarit. Tänu sellele ostab ettevõte korraga suure koguse komponente, mis aitab hinda all hoida.
Apple’i senist tootearenduspoliitikat jälgides võib eeldada, et iPad saab põhjaliku uuenduse kolmanda versiooniga. Selle esitlus võib tulla 6–12 kuu jooksul. Seda lubab eeldada näiteks nutitelefoni iPhone uuendustsükkel.
Konkurendid otsivad nišši
Tahvelarvuteid on pärast iPadi tulekut esitletud kümneid, kui mitte sadu. Vähesed neist on aga müügile jõudnud ja müügiedu ei naudi neist pea keegi.
Tulevikus kasvavast turust soovivad osa saada aga paljud: nii need, kes aastaid tagasi arvutiturul suured tegijad olnud, kui ka hiljem kõrvale tõrjutud. Üks selliseid ettevõtteid on itaallaste Olivetti, mis alustas 1904. aastal trükimasinate tootmisega ja 1990. aastatel ka arvuteid turustas. Sellest ärist lahkus firma 1995. aastal ja naasis alles neli aastat tagasi.
Eile tõi Olivetti müügile oma esimese tahvelarvuti OliPad (pildil), mille hinnasildil kirjas 399 eurot. Androidi eelmist versiooni ehk 2.2 kasutav tahvelarvuti on tootja sõnul mõeldud eelkõige äri- ja avaliku sektori kasutajatele. Et selles turusegmendis läbi lüüa, on ettevõte arendanud mitmeid spetsiifilisi rakendusi, mida oma OliPadi kõrvale pakub. (PM)