Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Uuring: jagamismajanduse käive Eestis oli mullu üle 40 miljoni euro

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Aprillis toimusid riigikogu-esisel platsil nii jagamismajanduse pooldajate kui selle vastaste demonstratsioonid.
Aprillis toimusid riigikogu-esisel platsil nii jagamismajanduse pooldajate kui selle vastaste demonstratsioonid. Foto: Sander Ilvest

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellitud ning Technopolis Group Eesti OÜ ja Ernst & Young Baltic ASi poolt läbi viidud uuringust selgub, et kolme Eesti suurima jagamismajanduse sektori käive oli 2016. aastal 40,3 miljonit eurot.

Analüüsi tulemuste kohaselt on jagamismajandus kui ressursiefektiivne ja ettevõtlust soodustav vorm Eestis kanda kinnitanud. Paari viimase aastaga on jagamismajanduse platvormide arv kahekordistunud ja nende käive kasvanud ligikaudu 7,5 korda.

Kõige suurem kasv on tulnud majutus- ja finantssektorites. Tõusvat trendi on näidanud ka jagamismajanduses hõivatute arv, uusi võimalusi loodud nii ettevõtetele, eraisikutele kui tarbijatele ning kasvuprognoos omab omakorda positiivset mõju Eesti majandusele.

Uuringu koostajad prognoosivad 2020. aastaks kolmes peamises sektoris jagamismajanduse käibe neljakordistumist. Kasv ei tule peamiselt klassikalistelt teenuse pakkujatelt turu hõivamise, vaid turu üldise laienemise arvelt.

Uuringus järeldatakse, et jagamismajandus võidab turgu juurde, meelitades ligi neid inimesi, kes varem teenust ei kasutanud kas kõrge hinna, ebamugavuse või toote mittesobivuse tõttu.

Üldiste sektorite mahtudega võrreldes pole jagamismajanduse mahud siiski märkimisväärsed. Transporditeenuste ja finantsteenuste turust moodustab jagamismajandus vastavalt 0,1 ja 1 protsenti. Suurim on jagamismajanduse osakaal majutusteenuste pakkumisel, küündides 7,8 protsendini.

Uuring annab jagamismajanduse hetkeolukorrast Eestis senisest parema arusaama, mis omakorda võimaldab poliitikakujundajatel põhistatumalt partneritega koostööd teha, et tagada ettevõtjasõbralik keskkond, mis oleks innovaatiliste ettevõtlusmudelite turule tulekut toetav, kuid tagaks samaaegselt õiglase konkurentsi tavamajanduses osalejatele ning avalike huvide ja tarbijate kaitse.

Uuring hõlmas majutuse, transpordi, finantsteenuste, hariduse, isiku- ja äriteenuste sektoreid ning eesmärgiks oli analüüsida jagamismajanduse turu mahtu ja kasvupotentsiaali. 

Tagasi üles