Iraan ähvardab boikoteerida tuleval aastal Londonis toimuvaid olümpiamänge, kuna leiab, et 2012. aasta mängude logos peidab end sõna «Zion».
Iraan ähvardab logo pärast Londoni olümpiat boikoteerida
Iraani olümpiakomitee esindajad saatsid ROKi presidendile Jacques Rogge’ile kirja, mille kaebavad, et neli aastat tagasi avalikustatud sakiline logo on rassistlik, õõnestab olümpialikke väärtusi ja tuleb ümber teha.
Logo esineb mitmes erinevas värvitoonis, kuid koosneb alati neljast erinevast osast, mis Londoni ametnike sõnutsi selgelt tähistavad üksteise otsa asetatud numbreid, millest tuleb kokku «2012».
Londoni orgkomitee ütles: «Londoni 2012 logo kujutab aastaarvu ja ei midagi muud. Logo avalikustati aastal 2007 pärast teste ja konsultatsioone. Me oleme väga üllatunud selle hilinenud kaebuse üle.
Rahvusvaheline Olümpiakomitee ütles, et toetab Londoni seisukohta.
Iraani riikliku uudisagentuuri IRNA andmetel seisis aga ROKile läkitatud kirjas, et logo peegeldab «teatud isikute rassistlikku suhtumist».
«Sõna Zion (eesti k. Siion) kasutamine on olümpiamängude logo kujundaja poolt õel ja pahatahtlik tegu, mis õõnestab olümpiamoraali... ja võib tuua kaasa erinevate riikide, sealhulgas Iraani eemalejäämise mängudest, kuna nood riigid järgivad kindlaid [moraalseid] põhimõtteid ja väärtusi,» seisis kirjas.
Kiri kannab Iraani olümpiakomitee juhi Mohammad Aliabadi ja tema abi Bahram Afsharzadehi allkirju.
Ühtlasi sisaldas kiri ähvardust, et kui ROK logot ei muuda ega välista täielikult kõikvõimalike nahavärvist, rassist, religioonist ja poliitikast lähtuvate eelarvamuste esinemist, võivad taaskorduda Moskva ja Los Angelesi olümpiate boikotid (vastavalt aastail 1980 ja 1984).
Hetkel on raske otsustada, kas islamistliku režiimi kommentaarid on kuidagi seotud väidetega, et Suurbritannia õhutas riigis poliitilisi rahutusi pärast kahtlase väärtusega 2009. aasta valimisi.
Logo, mille disainimine läks ühtekokku maksma 400 000 naela, tekitas avalikustamisel segaseid tundeid. Tolleaegne peaminister Tony Blair leidis selle olevat «geniaalse ja kohutava». ROK kiitis ta aga heaks.
Suurbritannias oli avalik hinnang algselt valdavalt negatiivne. Mõne kommentaatori arvates meenutas logo haakristi või õllealuste kollektsiooni. Aga hiljem on teema praktiliselt ära vajunud.
McCann Worldgroupi juhid, kes 2012. aasta mängude turundusega tegelevad, ütlesid 15 kuud tagasi, et nemad sellist logo ilmselt teinud ei oleks.
Copyright The Financial Times Limited 2011.