Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Lux Express soovib hakata teenindama Tallinna-Tartu rongiliini (3)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Lux Expressi uutes bussides on äriklass koos laiemate ja mugavamate istmetega.
Lux Expressi uutes bussides on äriklass koos laiemate ja mugavamate istmetega. Foto: Sander Ilvest

Bussifirma Lux Express soovib siseneda ka reisirongiveo turule ning hakata teenindama Tallinna-Tartu rongiliini.

Ettevõtte juhatuse esimees Hannes Saarpuu leiab kirjas majandus- ja taristuministrile Kadri Simsonile, et Eestis on probleemiks kehtiv ühistranspordi regulatsioon, mis pole piisavalt paindlik opereerimismahtude lisamise seisukohast. Samuti viitab Lux Express Elroni plaanile osta juurde kolm uut rongi, et rahuldada kasvavat nõudlust Tallinna-Tartu liinil. Nendest eeldustest lähtuvalt on ettevõte hakanud kaaluma võimalust siseneda reisirongiveo turule.

«Eesmärgiks oleks luua Lux Expressi standarditele vastav, dotatsioonivaba teenus esialgu Tallinna-Tartu liinil. Julgust selliseks sammuks annab meile tugev olemasolev kliendibaas ning samuti asjaolu, et mõned aastad tagasi tegime tõsiseid ettevalmistusi alustamaks rahvusvahelist reisijatevedu rongiga Tallinna-Peterburi liinil, mistõttu meil on täna jätkuvalt olemas esmane vastav kompetents. Tehtud analüüsid olid paljulubavad, kuid opereerimise käivitamine rahvusvahelisel liinil takerdus administratiivsetesse barjääridesse,» kirjutab Saarpuu.

«Analüüsides käesoleval ajal kehtivaid regulatsioone ja võimalikke eelseisvaid muudatusi reisijateveo korraldamiseks raudteel nii Euroopa Liidus kui ka Eestis, oleme jõudnud arusaamisele, et sisenemine siseriiklikule avaliku reisijateveo turule raudteel ei ole keelatud," märgib juhatuse esimees.

Saarpuu palub ministeeriumi seisukohti neljas küsimuses, et ettevõte saaks edasisi tegevusi kavandada. Esiteks tahab ta teada, millistel alustel toimub raudtee läbilaskevõime jaotamine kommertsalustel reisijateveo tarbeks. Teiseks küsib ta, kas kommertsvedaja lisandumine teenusepakkujana muudab kehtivaid avaliku teenindamise lepingu alusel toimuvate vedude aluseid.

Kolmandaks küsib Saarpuu, kas riik oleks valmis toetama Lux Expressi rongide ostul toetama, viidates ühistranspordiseadusele, mis sellise võimaluse annab. Viimaks soovib ta teada, millised võiks olla pikemaajalised läbilaskevõime, sõiduaegade ja infrastruktuuritasude kokkulepped.

«Oleme valmis kohtuma teile sobival ajal, et selgitada täpsemalt oma plaane seoses rongiliikluse arendamisega ja Eesti ühistranspordi konkurentsivõime parandamisega,» seisab kirja lõpus.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) selgitas täna BNSile, et Lux Expressil on õiguslikult võimalik reisirongiturule siseneda, kuid rongiostuks riigilt abi ei ole oodata.

«Kui nad soovivad tulla kommertsalustel, ei ole neile mingeid takistusi, välja arvatud see, et nad peavad viima ennast raudteeseadusega kooskõlla, mille alusel eraldatakse läbilaskevõimet," ütles MKM-i teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter BNS-ile. Ta sõnas, et kommertsvedudele eraldatakse läbilaskevõimet küll alles kolmandas järjekorras pärast rahvusvahelist reisirongivedu ning avalikku liinivedu.

Tatter märkis, et probleemiks võib osutuda Balti jaama läbilaskevõime, mille paranemist on oodata alles mitme aasta pärast. Eesti Raudtee arendusdirektor Anvar Salomets ütles 8. detsembril BNS-ile, et Balti jaama laiendus võiks valmida 2020. aasta lõpuks.

Riik ei saa aga Lux Expressi toetada veeremi ostul, välja arvatud juhul, kui viimane sõlmiks riigiga avaliku liiniveo lepingu.

«Miks peaks riik eraettevõtjale ilma riigihanget korraldamata abi andma. Kui nad soovivad toetust, peaks neil olema avaliku teenindamise leping,» märkis Tatter. Tema sõnul on Lux Expressi kirjast MKM-ile võimalik välja lugeda, et kuigi ettevõte ei soovi opereerimiskulude doteerimist, soovib ta sisuliselt rongide soetuskulu doteerimist.

Reisirongiliiklust korraldava Elroni juhatuse esimees Andrus Ossip näeb Lux Expressi plaanis siseneda rongiturule pigem võtet, kuidas pidurdada või takistada Elroni plaani soetada Tallinna-Tartu liinile uusi ronge.

«Mul on raske nende kavatsusi kommenteerida, aga võiks eeldada, et meie soov tuua täiendavate mugavustega veerem Tallinna-Tartu liinile ei ole neile meeltmööda. Ma näen nende avalduses märke sellest, et soovitakse aeglustada või takistada meie poolt uute rongide toomist turule,» ütles Ossip BNS-ile.

Seetõttu peab Ossip Lux Expressi soovi pigem survestamiseks kui tõsiseks plaaniks, kuigi viimast ei saa välistada. «Kui nad tõesti peaksid tulema, siis me seda tervitame, kuna konkurents viib ainult edasi. Turul saab alati mingeid asju seeläbi paremini teha,» lisas ta.

Ossip tõi välja, et Elron pakub rongiteenust avaliku teenuse lepingu kohaselt, aga Lux Express võib hakata sõitma kommertsalustel. «Kui kõik load on hangitud ja tingimused täidetud, saab taotleda raudteel läbilaskevõime osa, selleks, et rongiliiklusega alustada,» kirjeldas Ossip protsessi, lisades, et tema teada peaks Lux Expressil tegevusluba 2012. aastast juba olemas olema.

Ossipile jääb aga arusaamatuks Lux Expressi palve, et riik võiks aidata erafirmat veeremi ostul.

«Riigil on olemas juba vastav ettevõte, mis reisiliiklust korraldab. Mis on need argumendid, miks peaks doteerima erafirmat?» küsis Ossip.

Tagasi üles