Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Sester tõmbas automaksule pidurit, suurtööstustele alandatakse gaasiaktsiisi (4)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Sven Sester avaldas automaksu tormaka kehtestamise suhtes kahtlust.
Sven Sester avaldas automaksu tormaka kehtestamise suhtes kahtlust. Foto: Margus Ansu

Rahandusminister Sven Sester (IRL) teatas Facebookis, et võtab paksu verd tekitanud autolõivu välja koalitsiooni kehtestatavast maksude kobarpaketist ning soovib autode maksustamise üksikasju veel kaaluda.

«Allkirjastasin pöördumise teha rahanduskomisjonile ettepanek autode registreerimislõivu muudatusettepanekud maksupaketist välja võtta ja tulla teemaga tagasi aasta alguses,» teatas Sester. «AMTEL, kindlustusseltside liit ja mitmed teised partnerid on andnud häid sisendeid seaduseelnõusse. KW või CO2. Vanad autod versus uued autod. Arutame rahulikult läbi. Valitsus ei pea häbenema oma varasemate otsuste ülevaatamist, kui väljundiks on parem tulemus.»

Rahanduskomisjoni esimees Mihhail Stalnuhhin (Keskerakond) kinnitas samuti, et automaks võetakse vastuolulisest kobarpaketist välja ning selle arutelu jätkub uue aasta alguses.

«Suhtlesin rahandusministeeriumi ametnikega ja mul tekkis austus nende teadmiste ja töökogemuse suhtes. Kui nende ettepanekul võetakse maha mingi osa eelnevalt pakutud seadusemuudatustest, siis minul pole kahtlust, et see on õige samm,» ütles Stalnuhhin Postimehele.

Samuti kaalub valitsusliit osaliselt loobumist varem kavandatud gaasiaktsiisi järsust tõusust energiamahukatele tööstusettevõtetele. «Rahandusministeerium esitas Euroopa Liidule taotluse, et me saaksime gaasiaktsiisi osas teha suurtele tööstusettevõtetele erandi,» rääkis Stalnuhhin. «Loodetavasti saame positiivse vastuse juba eelnõu menetlemise ajal.»

Rahanduskomisjoni esimehe nägemuses kõlab ebatõenäolisena lahendus, et gaasiaktsiise tõstetakse enne Euroopa Komisjoni poolt antavat vastust ning seejärel langetatakse suurettevõtetele aktsiisi tagasi ulatuvalt.

Facebooki kaudu jagas oma rõõmu tormaka maksutõusu pidurdamise üle ka riigikogu keskkonnakomisjonis sotsiaaldemokraatide huvisid esindav Rainer Vakra.

«Ametlik kinnitus rahandusministeeriumist. Autod võetakse homme välja. Põhjus on vajadus esitatud ettepanekute ja nendega arvestamise võimaluse analüüsiks, milleks paraku nüüd aega ei ole. Teema juurde tullakse põhjalikumalt tagasi 2017. aasta 1. kvartali jooksul,» kirjutas Vakra.

Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) hinnangul on tervitatav, et valitsus otsustas praegusel kujul autode registreerimislõivu edasi lükata, kuna praegune eelnõu sisaldas hulgaliselt ohu- ja riskikohti.

«Oleme kogu aeg arvanud, et võtaks aja maha ja prooviks teha kvaliteetse seaduse. Kiirustamine indikeeris suure hulga paha- ja riskikohti ning võimalusi, et midagi ei hakka tööle,» ütles AMTEL-i juhatuse liige Sulev Narusk.

Küsimuse peale, kuidas võiks mootorsõidukite maksustamine tulevikus hakata välja nägema, vastas Narusk, et variante on palju ja pigem tasuks mõelda lõivu kaotamisele. «Lõiv töötab juriidiliselt väga nõrkadel alustel. Kuidas selle mitmekordset tõusu põhjendada? See lastakse sõelapõhjaks,» ütles Narusk, lisades, et välistatud ei ole ka automaksu kehtestamine.

«Kõigepealt tahaks poliitikutega kohtuda ja vaadata, mis nende uus suund on. Hetkel ei oska seda teemat rohkem kommenteerida,» märkis juhatuse liige.

Riigilõivuna kehtestatava automaksu põhjendusena on valitsusliit toonud just vajaduse vähendada sõidukite poolt tekitatavat looduse saastamist.

Tagasi üles