Hispaania langetab oma kiirteedel lubatud tippkiiruse 120 kilomeetrilt 110 kilomeetrile tunnis, hoidmaks kokku bensiini olukorras, kus Liibüa ja teiste Araabiamaade rahutused toornafta hinnad teravalt üles on löönud.
Hispaania kehtestab nafta säästmiseks kiirusepiirangud
Asepeaminister Alfredo Pérez Rubalcaba andis teada, et kiirusepiirang rakendub alates 7. märtsist. Lisaks sellele olevat ministrid eile leppinud kokku veel teisigi energiasäästu meetmeid.
Midagi sarnast võeti 1970. aastate naftakriisi ajal ette USAs, kui maanteedel kehtestati kiirusepiiranguks 55 miili tunnis.
Rubalcaba sõnutsi on piirang ajutine ja seotud Põhja-Aafrika «kriisisituatsiooniga». Samas kinnitas ta, et samm astutakse raha kokkuhoidmiseks – mitte kartusest, et kütusetarned Hispaaniasse katkeda võiksid.
Ta ütles, et tänu kiirusepiirangule kärbitakse bensiini tarbimist ligikaudu 15 protsendi ja diisli tarbimist 11 protsendi võrra.
Hispaania jaoks tähendab iga 10-dollariline naftahinna tõus 6 miljardi euro suurust lisakulu.
«Me võtame kiirust maha ning kasutame see-eest vähem bensiini ja maksame vähem raha,» ütles minister.
Koos kiirusepiiranguga kärbib Hispaania 5 protsendi võrra pendel- ja lähirongide piletihindu ning tõstab diisliõlis kasutatava biodiisli osakaalu 5,9 protsendi juurest 7 protsendi peale.
«Kõige selle tulemusena tarbitakse vähem naftatooteid,» ütles Rubalcaba.
Hispaania sõltub maanteetranspordi vallas praktiliselt täielikult imporditud naftast, kuigi viiendik elektrit tuleb tuuleenergiast.
Enne ülestõusu läks Hispaaniasse ligikaudu 9 protsenti Liibüa naftast. Teiste hulgas pidi sel nädalal Liibüas töö seiskama ka Hispaania firma Repsol.
Rubalcaba ütles: «Riigi nafta- ja gaasitarned ohus ei ole, aga me leidsime end Põhja-Aafrika kriisi tulemusel olukorrast, kus tuli võtta kasutusele meetmeid energia säästmiseks ja energiaarve kärpimiseks.»
On üsna kindel, et Hispaania autojuhtidele on sotsialistliku valitsuse samm vastukarva.
Jõukad hispaanlased on tuntud oma kombe poolest kiirust ületada. Moes on ka suurte ameerikalike džiipidega uhkeldamine, isegi linnaliikluses.
Copyright The Financial Times Limited 2011.