Amservi juht: riigil on automaksule arusaamatu lähenemine (1)

Karel Reisenbuk
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Amservi juht leiab, et riigil on automaksule arusaamatu lähenemine.
Amservi juht leiab, et riigil on automaksule arusaamatu lähenemine. Foto: Sander Ilvest / Postimees

Amservi tegevdirektori Rene Vareki hinnangul on automaksu praegune vorm kindlasti parem kui algne versioon, samas peab autofirma juht seda siiski veel piisavalt kohmakaks lähenemiseks.

Vareki sõnul tuleks lähemalt süveneda sellesse, kuidas CO2 taset arvutatakse. Seda eelkõige selle tõttu, et diisel- ja bensiinimootoritel on saaste erinev ning mõlemat mootoriliiki peaks käsitlema õiglaselt.

«See pole nii lihtne, et võtame lihtsalt CO2 emissioonid ja hakkame selle pealt arvutama. Erinevad mootorid eraldavad peale süsinikdioksiidi ka erinevaid lämmastikoksiide ning teisi peenosakesi. Kui valitsus plaanib sellist ümberkorraldust, siis tuleks sellesse palju tõsisemalt ja teaduslikumalt sisse vaadata,» selgitas Varek.

Teise murekohana näeb Amservi tegevdirektor auto maksustamist igal omanikuvahetusel, pidades seda täiesti arusaamatuks lähenemiseks. «Kui me räägime autonduse maksustamisest, siis peaks ikkagi maksustama tarbimist. Ma saan aru, et tarbimist on täna maksustatud läbi kütuseaktsiisi. Kui me maksustame auto soetamist ja omamist, siis peaks selleks olema ühekordne maks esmaregistreerimisel, sõltumata sellest, kas tegu on uue või vana autoga,» leidis Varek.

Vareki hinnangul on automaks igal omanikuvahetusel läbimõtlemata idee. Direktori arvates võib see tähendada seda, et tekivad nii-öelda finantskeskused või autorendifirmad, kes on terve auto eluea nende omanikud. «See tähendab seda, et liisingettevõte võtab sõiduki, registreerib selle ühekordselt endale ning edaspidi rendib ainult välja. See omakorda aga tähendab seda, et tegelikult ei toimu registris mingeid muutusi ning tulu, mida riik on lootnud endale saada, läheb ettevõtjatele, kes siis selle maksu võrra oma kasumeid optimeerivad,» selgitas ta.

Riigilõivuseadusesse tehtava muudatuse järgi on sõiduki registreerimisel tasutav lõiv 130 eurot, millele lisandub lisatasu vastavalt võimusele või heitmekogusele. Näiteks 176-183 kW mootoriga auto puhul oleks põhisummale lisanduv riigilõivumäär 418 eurot. 184-192 kW mootoriga autol 438 eurot ja näiteks 218-225 kW sõidukil 518 eurot.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles