Eile Ukrainas Tšornobõli tuumajaama neljanda reaktori katteks paigaldatud maailma suurima teisaldatava metallehitise ventilatsioonikanaliks oleva 92-meetrise korstna ehitas Eesti ettevõte Estanc AS.
Tšornobõli tuumajaama uue sarkofaagi korsten valmis Eestis
Korsten on ainus detail, mis jääb ehitisest väljapoole ning mängib reaktori radioaktiivsete jäänuste ohutus säilimises olulist rolli. Nimelt peab see tagama katte all efektiivse ventilatsiooni, seal hulgas madala õhuniiskuse, et kaitsta teraskonstruktsiooni korrosiooni eest ning säilitada alarõhk, et vältida radioaktiivsete tolmuosakeste paiskumist katte alt välja.
Estanc ASi tegevjuhi Mihkel Tammo sõnul suhtus kogu ettevõtte meeskond korstna ehitamise projekti äärmise vastutustunde, täpsuse ja põhjalikkusega, sest metallkupli all peavad reaktori radioaktiivsed jäänused säilima ohutuna 100 aastat.
«Kuigi töötame ka igapäevaselt suurte ja globaalsete ettevõtetega, siis Tšornobõli projekt eeldas erilist süsteemsust ja tähelepanu. Korsten on ainuke kupli alt välja jääv osa ning esindab seega kogu projekti kvaliteeti,» lausus Tammo.
«Mul on väga hea meel, et väikseid viperusi arvestamata, kulges projekt väga sujuvalt. Usun, et suure rahvusvahelise tähelepanu tõttu on korsten ja selle valmistamise teostamine meile rahvusvaheliselt heaks reklaamiks just selliste suurprojektide vaates, kus kasutatakse erinevat protsessitehnikat ja vajatakse väga kvaliteetset tootmisteenust.»
Korstna ehitus Estanci Jüris asuvas tehases kestis viis kuud, millele eelnes kolm kuud projekteerimist ja materjalide hankimist. Ühtekokku kulus ehituseks 104 tonni roostevaba terast ning protsessiga oli seotud 20 inimest. Maapinnast 22 meetri kõrgusel asuva korstna terasosa kõrgus on 92 ja läbimõõt 3,5 meetrit ning mass 83 tonni.
Estanci klient selles projektis oli kahest ehitusettevõttest koosnev konsortsium Novarka, mille mõlemad osapooled kuuluvad maailma suurimate sekka. Estancini jõudis Novarka tänu positiivsetele rahvusvahelistele referentsidele, kuid enne otsust korsten Eestist tellida, inspekteeriti põhjalikult Estanci tootmistingimusi ja kvaliteedisüsteemi.
Korsten transporditi Tšornobõli nelja osana spetsiaalsetel raskeveotreileritel, millele lisandus kaks koormat lahtiseid osi nagu platvormid ja klambrid. Transpordi korraldas Tschudi Project Transport AS.
Estanc on ka varem ehitanud sarnase keerukusega korstnaid, kuid Tšornobõli oma oli kõigist töömahukam. Ettevõtte on valmistanud korstnaid Eestisse, Lätti, Soome ja Rootsi.
1992. aastal asutatud Estanc ASi tootmine asub Eestis ning tütarfirmad Soomes ja Rootsis. 2013. aastal avati Rae vallas Jüris tootmiskompleks, mis võimaldas hakata valmistama keerulisi ja raskeid survemahuteid ning soojusvaheteid, mida ei olnud Eestis seni keegi tootnud. Pärast viimase juurdeehituse valmimist 2015. aasta alguses on Estanc ASil kokku üle 12 000 ruutmeetri tootmispinda.
Vaata ka videot korstna transpordist.