Helsingi Läänesadama uue terminali ehitustööde käigus pandi ühe kai äärde üles ka auto-mooringu süsteem, mis hakkab Tallinki kiirlaevu kai ääres kinni hoidma.
Piltuudis: uus süsteem tõmbab kiirlaevad vaakumiga kai külge (1)
Kui seni visati silduvalt laevalt otsad kaldale ja kinnitati pollari külge, siis Helsingi Läänesadamas võetakse käiku auto-mooringu süsteem.
«Tegemist on automaatse haaramisseadmega, mis hoiavad laeva kai küljes,» rääkis Tallinki järelevalveinsener Virgo Vinke. Kail on kuus seadet, mis aktiviseeritakse siis, kui laev on õige kohapeal. «Sisuliselt tõmmatakse laev vaakumisse,» selgitas Vinkel. Kui kapten leiab, et tuul on liiga tugev, siis pannakse lisaotsad pollari külge.
«See süsteem päris nii ei toimi, et poole lahe pealt tõmbab laeva sadamasse, kuigi mul ei oleks midagi sellise süsteemi vastu, et vajutada nuppu ja ise saab minna teleka vaatama,» rääkis Tallinki kapten Vahur Sõstra. Tema sõnul tuleb enamus tööst sildudes ikkagi kaptenil ära teha ning laev enam-vähem õigesti ära fikseerida. Alles lõpu osas tõmbavad nö suured iminapad laeva kai külge. «Natukene kiiremini saame laeva kai äärde ja sellega annab laeva 30-40 cm nihutada, nii et see lõpu nikerdamine jääb ära,» selgitas kapten.
Tallinki kiirlaev Star käis juba suvel uut süsteemi testimas. «Ühel ööl tegime 10 sildumist, aga mujal maailmas on seda süsteemi kasutatud üle 100 000 korra nii tankerite kui reisilaevade sildumisel,» rääkis Stari kapten Tarmo Ojamets. Uus süsteem nõuab vähem tööjõudu ja annab ka pisut ajalist kokkuhoidu. «Praegu on iga minut reisil arvel,» ütles kapten. Auto-mooringu süsteemi leiutaja olevat selle tegemiseks saanud inspiratsiooni pärast traagilist õnnetust tema vennaga, kelle tööks oligi otsade kinnitamine kail.