Liibüa naftatootmine ähvardab järsult langeda, kuna suured välisfirmad ja nende alltöövõtjad evakueerivad oma töötajaid. Mis omakorda võib naftahindu kõvasti kõrgemale lennutada.
Naftafirmad panevad Liibüas pille kotti
Eile lõi toornafta üle 105 dollariga barrelist värske kahe ja poole aasta hinnarekordi, sest maaklerid valmistuvad Liibüa – esimese rahutuks pööranud suure naftatootja – sündmuste tagajärgedeks.
Brenti nafta põrutas börsipäeva järeltehingutes veelgi kõrgemale, kuni 108,70 dollarini barrelist.
Avalikult kinnitas tootmise seiskamist vaid Saksa BASFi tütarfirma Wintershall.
Eraviisiliselt tunnistasid aga ka teiste juhtivate naftafirmade juhid, et on asunud oma töötajaid kriisikorras kodumaale läkitama ja tootmist peatama. Nad lisasid, et alltöövõtjad – mis otseselt keerukaid naftamaardlaid käitavad – on juba lahkumas, nii et nendelgi ei jää muud üle kui eeskuju võtta.
Juhid palusid end nimepidi mitte nimetada, kuna töötajate evakueerimine alles käib. Liibüa lõunaosa naftamaardlatel, mida haldavad rahvusvahelised firmad, on oma hoovõturajad.
Firmajuhtide sõnutsi võib töötajate äratoimetamine võtta tunde, võib-olla aga paar päeva. Tootmisega on plaanis jätkata, kuni viimane töötaja lahkub.
«Viimane mees lülitab tehase välja,» ütles üks tippjuht.
Itaalia Eni, mis on suurim Liibüas tegutsev välismaine naftafirma, ütles eile hommiku poole, et tootmine jätkub tavapärases rütmis. Pärastpoole aga keelduti täpsustamast, kuidas nüüd läheb.
Naftamaaklerite teated Liibüa sadamates laevadele laaditava naftakoguse kohta osutusid vasturääkivateks. Mõned ütlesid, et mitmes terminalis ja rafineerimistehases esines probleeme. Teised kinnitasid, et laevad saavad jätkuvalt täis. Laevamaaklerite sõnutsi keelduvad mõned alused Liibüasse sõitmast.
Liibüa on maailma suuruselt 12. naftaeksportija ning ühtlasi Euroopa riikide jaoks ülioluline tarnija. Itaalia, Saksamaa ja Prantsusmaa importisid mullu enam kui poole Liibüa naftast.
Kuigi enamjaolt kontrollib kohalikku tootmist Liibüa riiklik naftafirma, mängivad rahvusvahelised naftafirmad ja nende ühisettevõtted võtmelise tähtsusega rolli tootmise käimashoidmisel. Maardlate käitamisel on asendamatu aga alltöövõtjate osa.
«Liibüa toodab ligikaudu 1,7 miljonit barrelit päevas ning enamjaolt toodetakse naftat kuival maal... nii et eksporditarned on ilmselgelt ohustatud,» ütles JPMorgani naftaanalüütik New Yorgis Lawrence Eagles. Société Générale’i vanemanalüütik Michael Wittner ütles, et Liibüa nafta on väga kvaliteetne ja seega ideaalne bensiini tootmiseks, kuid mõeldavad tagavaravariandid sellist kvaliteeti ei taga.
«Kui tarned katkevad, saab koguse kusagilt ikka kätte, kvaliteet aga kannatab,» ütles Wittner.
Briti firma BP ütles eile, et on peatanud naftauuringud Liibüa kõrbes ning evakueerib parasjagu peresid ja töötajaid, kelle kohalolek ei ole absoluutselt hädavajalik.
BP strateegia- ja poliitikajuht Ian Smale ütles: «Meie peamine mure on tagada inimeste julgeolek ning seista tööalase ohutuse eest.» Ta keeldus kommenteerimast, kas olukord on firmale piinlikkust valmistanud või kas BP ka edaspidi sarnaste režiimidega koostööd kaalub.
Norrakate Statoil teatas eile Tripoli kontorite sulgemisest. Royal Dutch Shell ütles, et tegeleb töötajate perede evakueerimisega. Al Jazeera teatel on tootmine Liibüa Nafoora maardlas streigi tõttu seiskunud.
Suurelt on Liibüasse investeerinud veel Hispaania Repsol ja Austria tööstusfirma OMV.
Eni aktsiad kukkusid eile Euroopas enam kui 5 protsendi võrra ja olid börsipäeva sulgudes väärt 17,32 eurot.
Copyright The Financial Times Limited 2010.