Üksinda töötades on rutiin kerge tekkima ning see võib hajutada töötaja tähelepanu. Rohkem aga ohustab teda ootamatu terviserike, mis võib ohtu panna kolleegid või teised inimesed, keda töö puudutab - näiteks rongijuhi puhul reisijad.
Vaata, milliseid ohte põhjustab üksinda töötamine
Üksinda töötaja on keegi, kes sooritab oma tööd teatavas isolatsioonis, olles eraldatud teistest töötajatest, kirjutab tööinspektsiooni infokiri Tööelu. Tal puudub teiste töötajatega silmside ning nad ei ole tema kuulmisraadiuses. Tüüpilised üksinda töötajad on näiteks rongijuhid, tehaste masinaoperaatorid ja öövalvurid, kelle töös enamik protsesse on automatiseeritud ja töötajatel tuleb harva otseseselt sekkuda.
Üksinda töötajad on palju suuremas ohus kui need, kes tegutsevad kollektiivis. Seda tuleb eriti arvesse võtta vananevas ühiskonnas, sest füüsilise soorituse võime inimese vananedes kahaneb. Üksinda töötavate inimeste turvalisuse tagamiseks tuleb nende nõrkushetki hoolikalt tähele panna.
Näiteks Saksamaal leidis aset juhtum, mil rongijuht kaotas keset sõitu teadvuse, kuid rong jätkas sõitu peaaegu kümme kilomeetrit. Kiirus oli umbes 60 km/h ja kui rong juba mitmest peatusest mööda sõitis, proovisid reisijad juhiga ühendust saada. Oma õuduseks avastasid nad läbi klaasist kabiiniukse piiludes, et juht on oma istmel kokku kukkunud. Uks oli lukus ja isegi meeleheitliku prõmmimise peale ta ei reageerinud. Üks reisjatest tõmbas salongisisest hädapidurit, kuid paraku ei vähendanud see rongi kiirust. Õnneks tuli rongijuht mõne minuti pärast teadvusele ja peatas rongi.
Hilisem juurdlus selgitas, et 62-aastasel rongijuhil oli veel diagnoosimata haigus, mis tema äkilise uinumise tööpostil põhjustas. Siiski oli ta ärgates suuteline hädapiduri aktiveerima. Reisija tõmmatud hädapidur seda tüüpi rongi ei peatagi, vaid saadab ainult juhile häire, et keegi on pidurit tõmmanud. Rongifirmast selgitati hiljem, et kõik ettevaatusabinõud olid tehniliselt korras. Vaatamata sellele oli rongijuhi füüsiline nõrkus ohuks ka hulgale teistele inimestele.
Rutiin ohustab
Tihti võivad tegevused, mida oleme pikka aega harrastanud, muutuda monotoonseks ja tuua kaasa tähelepanu hajumise. Näiteks käivad paljud inimesed igapäevaselt autoga tööl ning ühel trajektooril sõitmine muutub automaatseks tegevuseks, mis ei nõua eriti mõtlemist. Pole kaasreisijat, kellega rääkida ja isegi raadiost ei piisa, et erksana püsida. Sellest tulenevalt on inimesed hakanud võtma ohtlikke riske, näiteks autoga sõites sõnumeid kirjutama.
Siiski ei lõpe iga rutiinist või tähelepanematusest põhjustatud õnnetus õnnelikult. Tänavu 9. veebruaril põrkusid Baierimaal kaks rongi, kus 12 inimest hukkus ja 85 sai viga, 24 neist tõsiselt. Rööbastel, kus õnnetus juhtus, peaks sõitma vaid üks rong korraga ning seda kontrollib automaatne süsteem.
Sel päeval üks rongidest hilines ja rongijuht oli sunnitud peatuma automaatse signaali tõttu, et lasta tulev rong läbi. Kahjuks andis kontrollkeskuse inspektor hilinenud rongile lubava signaali, vaatamata sellele, et esialgne peasignaal oli keelav. Prokurör süüdistas eeluurimises inspektorit tahtmatus tapmises, vigastuste põhjustamises ja ohtlikus sekkumises rongiliiklusesse.
Tuli välja, et inspektor oli tööajal mänginud nutitelefoniga ja seega olnud hajameelne. Ta oli kontrollruumis üksi ja vastutas lühikeste liinide eest, millel oli üldiselt vähe liiklust. Võib oletada, et igapäevane rutiin ja kontrolli puudumine kaastöötajate poolt lasi sellisel asjal sündida.
Ennetavad meetmed
Hea riskianalüüs võtab arvesse kõiki aspekte ja näeb ette võimalikke situatsioone. Uuemad meetodid kätkevad endas isegi simulatsioone ja situatsioonimänge ning metoodika tulemustest saab välja lugeda olukordi, mille realiseerumise tõenäosus on üliväike, kuid siiski olemas. Nõnda saab vigu ära hoida ning on võimalik luua töötajatele raamistik, mis peletaks igavust ning murraks rutiini.
Üks võimalik lahendus on roteeruv töö. See peaks ennekõike sobima lihtsamatele kontrollkeskustele, kus pole vaja pikka väljaõpet ja leidub mitmeid sarnaseid töökohti. Isegi kui kõik vajalikud nõudmised töötajale on täidetud, on siiski tööandja ülesanne kontrollida, kas abinõusid ka edukalt rakendatakse.
Soolotöötajate jaoks on välja mõeldud loendamatu arv nõudeid, aga sellegipoolest vastutavad nad nende täitmise eest üksi. Eriti öösiti töötades võib tekkida karistamatuse tunne. Ametid, kus on nõutud korraga kaks töötajat, sunnivad töötajaid rangemalt reegleid järgima. Kahekesi töötamise puhul peab aru andma ka teine kolleeg, ehkki ta ei pruukinud milleski eksida.
Aegajalt tasuks tööpaare vahetada, sest see suurendab kuulekust reeglite suhtes. Kui töötaja tajub, et järelevalve suureneb ja risk reeglite rikkumisel vahele jääda muutub tõenäolisemaks, siis tõuseb motivatsioon järgida reegleid ja eriti neid, mis käsitlevad ohutust.
Vead on küll lubatud, aga neist tuleb rääkida. Inimesed ei tee alati õigeid otsuseid ja eksivad. Eksimused ei vii alati õnnetusteni, aga eelpool toodud näited annavad siiski aimu, et üksinda töötamisel on hoopis uued riskid. Töötajate vigadel võivad olla omad põhjused, aga tagajärjed võivad olla kurvad.
Ohutuskultuuri juurutamine
Ohutuskultuuri arengus mängib olulist rolli see, kuidas ettevõtted vigadega tegelevad. Kui rongijuht oleks teavitanud tööandjat oma haigusest, kartmata tööd kaotada, oleks ta võidud üle viia teisele ametipostile, kus tema uneatakid ei oleks kedagi seganud. Samamoodi oleks võinud kontrollkeskuse inspektor teavitada ülemust, et tal on tööpostil igav ning poleks olnud keeruline anda talle vahelduseks teisi ülesandeid.
Osa toimivast ohutuskultuurist on avameelne lähenemine vigadele ja rikkumistele, nii-öelda konstruktiivse kriitika kultuur. Kahjuks hoitakse vigu tihti saladuses, sest töötajad kardavad süüdistusi. Seda juhtub ikka ja jälle, et juhid ei tea, kuidas nende alluvuses tegelikult tööd tehakse.
Töötajad üldiselt ei taha juhatust tülitada selliste teemadega nagu ohutus ja kipuvad sellealaseid otsuseid ise langetama. Vaatamata parimatele kavatsustele viib see tihti olukordadeni, mida tööjuhistes ega riskianalüüsis ei eksisteeri. See tähendab, et edasised käitumisjuhised puuduvad ja ühtlasi on täpsemad riskid teadmata.
Tehnoloogiliste võimaluste rakendamine ja organisatsioonikultuur aitavad hoida inimesi ohtude eest, mis tekivad üksinda töötamise tõttu. Tehnoloogiat ja protsesse hoiavad käimas ikkagi inimesed ja nende suhtumine tuleneb otseselt firma töökultuurist. Seega on oluline valida üksinda tööd tegema õigete isikuomadustega töötaja.