/nginx/o/2016/11/04/6037349t1hd1fa.jpg)
Möödunud reedel oma koostööst teada andnud Nordica ja LOT loodavad ümber kujundada Ida- ja Kesk-Euroopa lennuvõrgustiku, muutes piirkonna sõlmjaamaks Varssavi. Sellest plaanist kaotavad enim Helsingi ja Riia ning neid kodulennujaamadena kasutavad lennufirmad.
«Me saame aru – Eesti ei ole liiga suur riik, Eesti on väike riik. Selleks et olla eluvõimeline lennufirma, on meil vaja rohkem lennukeid ja rohkem lende kui see, mida me suudame Tallinnast väljudes pakkuda,» rääkis reedel Nordica juhatuse esimees Jaan Tamm.
Poola lennufirma, mis vahetab novembri teisest poolest välja senise Nordica peamise koostööpartneri Adria Airwaysi, ei tee saladust, et üks olulisemaid asju, mida nemad sellest võidavad, on peagi tihenev Varssavi lennuplaan, mis võimaldab Eestist teed alustavaid reisijaid LOTi lendudele n-ö ette lennutada.
«Meie eesmärk on saada Ida- ja Kesk-Euroopa reisijate jaoks peamiseks lennufirmaks, mida nad kasutavad pikamaalendudeks,» rääkis LOT Polish Airlinesi tegevjuht Rafał Milczarski. Heade piirkondlike ühenduste üle uhkust tundev Poola lennufirma on viimasel paaril aastal teinud suurt tööd ka väljapoole Euroopat suunduvate lendudega.
«Alles sel kevadel alustasime lendudega Tokyosse ja Souli,» kirjeldas LOTi tegevjuht. Aasia suunal lendab Poola lennufirma veel ka Pekingisse. «Nende pikamaalendude täitumus on väga hea,» märkis Milczarski. Ameerika suunal lendab LOT nii Torontosse, Chicagosse kui ka New Yorki.
«Samas plaanime oluliselt kasvatada oma pikamaalendude võrgustikku, järgmisest aastast paneme käima lennud Los Angelesse ning täiendava lennu New Yorgi suunal Newarki,» sõnas Milczarski. Nordica reisijatele tähendab see alates 19. novembrist võimalust lennata Tallinnast ilma lennufirmat vahetamata nendessesamadesse sihtkohtadesse.
Küll aga ei ole Euroopast välja suunduvad lennud ainsad, kus Nordica LOTiga sõlmitud koostöö võiks praegu Tallinnast väljuvate lendude struktuuri muutma hakata. Hulk ühiseid Euroopa-siseseid sihtkohti on LOTil väljumisega Varssavist nii Helsingist väljuva Finnairiga, Riiast väljuva airBalticuga kui Stockholmist väljuva SASiga.
/nginx/o/2016/11/08/6048885t1hdfea.png)
Konkurendid Finnair ja airBaltic
Kui vaadata Tallinnast lähtuvat lennuliiklust, siis kõige suurem turuosa kuulubki siin Finnairi kodulennujaamale Helsingile, sellele järgneb Lufthansa Frankfurt. «Lennupiletite müügikäibe järgi on mõlemal lennujaamal ligi 15 protsenti turuosa,» rääkis Estraveli lennupiletite ja reisikindlustuse müügidirektor Mauri Saarend.
Nordica ja tema partnerlennufirmade transiitliiklus jaguneb praegu enamate linnade vahel. «Neist olulisemad on Stockholm – mis on transiitjaamaks ka SASile – ja München, vähemal määral Oslo, Amsterdam ja Brüssel,» rääkis Saarend. AirBalticul on lisaks Riia lennuväljale otselendudest tulenev transiitliiklust ka läbi Amsterdami, Pariisi ja Viini.
«Pikas perspektiivis võiks Varssavi võita kliente Helsingi ja Riia lennujaamalt,» rääkis Saarend. Seda ennekõike seetõttu, et nendest lennujaamadest väljuvate lendude sihtkohad paljuski kattuvad ning suuri erinevusi ei ole ka hindade osas.
Küll aga on suur vahe reisimugavuses. «Varssavisse lendavad reaktiivlennukid, Helsingisse ja Riiga aga valdavalt aeglasemad propellerlennukid,» sõnas Saarend. Samuti räägib Varssavi lennujaama kasuks ka sealsete poodide kaubavalik. «See on ehk veidi vaheldusrikkam ja praeguse zloti kursi puhul ka soodsama hinnaga, kui teistes meie lähiümbruse lennujaamadest leida võib,» rääkis Saarend.
See, et LOT võiks läbi Varssavi teiste piirkondlike ühenduste pakkujate jalgealust kõigutama hakata, ei ole tegelikult vastse koostööleppe järel esimest korda üleval. «LOT läbi Varssavi on ka varem pildil olnud. Varssavi lennujaam on eespool nimetatutele väga hea alternatiiv,» põhjendas Saarend.
Hetkel takistab seda vaid asjaolu, et praeguses lennugraafikus ei ole veel hommikul Tallinnast Varssavisse lahkuvaid ja õhtul Varssavist siia saabuvaid lendusid. Samas peaks see lähima poolaasta jooksul muutuma, sest talvise kuue lennu asemel nädalas peaks suveks Varssavi-suunaline lennuliiklus tihenema 14 lennuni, pikemas perspektiivis aga veelgi enam.
Nordica loodab tugevneda
Küsimusele, keda näevad lennufirmad ise oma ambitsiooni saavutamisel piirkonnas suurimate konkurentidena, jäi LOTi tegevjuht üldsõnaliseks. «Nagu te ehk isegi teate, tegutseb piirkonnas terve rida lennufirmasid, igaüks neist on meile konkurent. See ongi kogu asja võlu, et tegemist on väga tugeva konkurentsiga,» lausus Milczarski.
Ta rõhutas, et LOT püüab oma tegevuse suunamisel mõelda rohkem pigem võimalike klientide kui konkurentide peale. Kommenteerides võimalikku konkurentsi airBalticuga, märkis Milczarski, et kuigi teataval määral LOTi turusegment lätlaste lennufirmaga kattub, on neil siiski mõneti erinevad eesmärgid, mistõttu nad võivad isegi mõnel turul koostööd teha.
«Ma ei usu, et nad peaks selle koostöö üle muret tundma, neil on oma baaslennujaam ja nad on oma ärimudeli sellest lähtuvale teenuseekspordile üles ehitanud,» lausus Milczarski. Samas Nordica ja selle lennuoperatsioonide eest vastutava tütarfirma Regional Jet esindajad on konkurentide suhtes märksa sirgjoonelisemad.
«Nordica poolt võin öelda, et koostöö LOTiga muudab meid tugevamaks ja parandab ka meie konkurentsiolukorda,» märkis senine Nordica äriarenduse juht ja reedest Regional Jeti tegevjuhi ameti üle võtnud Sven Kukemelk.
«Loomulikult ei pruugi see tähendada kõige paremat uudist airBalticu jaoks, kuid Nordical jagub omalgi piisavalt väljakutseid, millega tegeleda, mitte muretseda niivõrd konkurentide kui klientide pärast,» lisas Nordica juhatuse esimees Jaan Tamm.
Nordica ja LOTi senised sihtkohad ja lendude maht
- Nordica teeb suvehooajal (aprillist kuni oktoobrini) keskmiselt 25 lendu päevas, talvehooajal (novembrist märtsini) keskmiselt 20 lendu päevas. Suvel lendab Nordica regulaarselt 15 sihtkohta, talvel üheksasse sihtkohta.
- Populaarsematest Euroopa lennujaamadest on Nordical otselennud Brüsselisse, Stockholmi, Amsterdami, Kiievisse, Vilniusesse, Oslosse, Kopenhaagenisse ja Münchenisse.
- Praegu teenindab Nordica enamikku Tallinnast lähtuvaid otselende enda lennukipargiga, kuhu kuulub kuus CRJ-tüüpi lennukit.
- LOT lennutab oma reisijaid iga päev keskmiselt 60 sihtkohta ja seda ligi 200 lennul. 2015. aastal lennutas LOT 4,7 miljonit reisijat, 2016. aasta prognoos on 5,5 miljonit reisijat ning 2017. aastaks 6,6 miljonit reisijat.
- Pikamaalende teeb LOT uute Boeing 787 Dreamlineritega New Yorki, Chicagosse, Torontosse, Tokyosse, Pekingisse, Souli ja uue aasta kevadest ka Los Angelesse ning Newarki.
Allikas: Nordica