Skip to footer
Päevatoimetaja:
Liina Laks
Saada vihje

Urmas Puhkan: Arro Keraamika astub väga julge sammu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Liisu Arro esimese laiatarbe nõudesarja näidised.

Olukorras, kus suured tööstused on Eestis asendunud väikeste keraamikatootjatega, on Liisu Arrol julge ettevõtmine, mida ka teised keraamikud saavad eeskujuks võtta.

Kui vaadata viimase 25 aasta lõikes, siis selle aja alguses olid suured keraamikatööstused, kuhu kunstiakadeemia (EKA) lõpetaja läks tööle kunstnikuks. Kohaliku materjali põhised tööstused olid meil Pärnus, Tallinnas ja Siimustis. Lisaks neile oli Ars, kes tõi sisse importmaterjali ja tegi kvaliteetset kõrgkuumuskeraamikat.

Siis olukord muutus – ja mitte ainult meil, vaid kogu Euroopas –, tootmine liikus järjest aktiivsemalt Hiina. Meil tähendas see, et EKA lõpetajad, kes said vastava hariduse, lõid hästi palju väikeseid töökodasid. See ei ole ülejäänud Euroopa mõistes nii tavaline.

Mis on oluliselt edasi arenenud, on väikeste töökodade võimekus. Kui varem oli portselani võrdlemisi raske teha, siis keerukad tehnoloogiad on tulnud ka töökodadesse. On mõeldud selle peale, et teha arenguhüpe – ehk püüda toodangut suuremas mahus väljaspoole tiražeerida –, aga siin jäävad nad näiteks messidele 2000–3000 toote valmistamisel tiražeerimise lõksu. Seda on väiketöökoja tingimustes raske teha.

Meil on muidugi nüüd ka üks tööstus olemas – Eesti Portselan –, mida juhib soomlane, kes tõi Pajustisse ühest Araabia tehasest seadmed ning teeb endavalmistatud massist ja glasuurist toodangut. Selle kõik ekspordib ta Soome ja mujale, Eestisse jääb sealt väga vähe. Tema jaoks oleks aga see 2000–3000 jällegi liiga väike.

Liisu Arro samm on väga julge ettevõtmine, mis nõuab palju riskijulgust: kuulutada välja selline aktsioon Fundwise'is, saada sealt tugi ja tellida suur tiraaž Portugalist ära. See, et ta sai Fundwise'is rohkem raha, kui miinimum ette nägi, näitab, et nõudlust sellise asja järele on.

Ma arvan, et kui ta tellib suures tiraažis, siis ta leiab endale ka ostja. Ta on ka omanäoline, seega ta kindlasti jääb silma. Kuna see oli edukas, siis kas ta ise või keegi teine julgeb lähiajal veel sellist asja ette võtta. See julgustab midagi sarnast tegema ka teisi keraamikuid ja disainereid, kellel on väike töökoda. 

Samas maailma mõistes – ja plaanitud eksportturgude potentsiaali arvestades – jääb ka tema tiraaž väga väikeseks. Näiteks Saksamaal löövad läbi ainult täisautomatiseeritud tehased.

Kommentaarid
Tagasi üles