Panama kanal võib saada «kuiva konkurendi»

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Panama kanal
Panama kanal Foto: SCANPIX

Hiina peab läbirääkimisi Colombiaga, et ehitada alternatiiv Panama kanalile, mis kujutaks endast Atlandist Vaikse ookeanini kulgevat raudteed.


Bogotá on tulvil lootust, et selline liigutus kannustab Ühendriikide kongressi kiiremini kahe riigi vahelist vabakaubanduslepet heaks kiitma.

«Tegemist on reaalse ettepanekuga... ja läbirääkimised on jõudnud üsna kaugele,» ütles Financial Timesile Colombia president Juan Manuel Santos. «Hiinlased on teostanud põhjalikke uuringuid ja teinud kõik vajalikud rehkendused. Transpordikulu tonni kohta ja investeerimiskulud klapivad kõik hästi.»

Plaanitav raudteeühendus on järjekordne näide Hiina üha agressiivsemast laenupoliitikast arengumaadesse, millest annab tunnistust ka tõsiasi, et viimase kahe aastaga on Hiina laenanud arenevatele majandustele rohkem raha kui Maailmapank.

220 kilomeetri pikkune «kuiv kanal» kulgeks Vaikse ookeani rannikust uue linnani Cartagena lähistel, kus Hiinast imporditud kaubad Põhja-, Kesk- ja Ladina-Ameerikasse saatmiseks ümber jaotataks.

Colombiast pandaks Hiina suunas aga teele kohalikke tooraineid.

«Ma ei tahaks lootusi liiga suureks puhuda, kuid asi paistab väga mõistlik,» ütles Santos. «Aasia on maailmamajanduse uus mootor.»

Colombia on Panama kanali alternatiivist unistanud juba kaua. Riik on USA lähedaseim liitlane Lõuna-Ameerikas, kuid Bogotá on tüdinud ja väsinud sellest, kuidas Washington venitab nelja aasta eest allakirjutatud vabakaubandusleppe ratifitseerimisega kongressis.

Hiina-Colombia kahepoolne kaubandus on vahepeal aga jõudsasti vohama hakanud: 10 miljonilt dollarilt aastal 1980 tõusis see mullu enam kui 5 miljardi dollari peale. Seega on Hiinast saanud USA järel Colombia tähtsuselt teine kaubanduspartner.

«Colombial on väga oluline strateegiline positsioon ning meie nägemuses kujutavad nad endast väravat ülejäänud Lõuna-Ameerikasse,» ütles Hiina suursaadik Colombias Gao Zhengyue.

Dokumentides, millele FT pilgu peale on saanud heita, on lisaks antud projektile veel mitmeid teisigi Hiina poolseid ettepanekuid, mis edendaksid transpordiühendust Aasiaga ning parandaksid Colombia ajast ja arust infrastruktuuri – mis on ühtlasi Santose valitsuse prioriteet.

Hiina ja Colombia ametnike sõnutsi on kõige küpsemas faasis läbirääkimised 791 kilomeetri pikkuse raudtee ja Vaikse ookeani rannikul paikneva Buenaventura sadama laiendamise osas. 7,6 miljardi dollariline projekt, mida rahastab Hiina Arengupank ja juhib raudteegrupp China Railway, veaks Colombia südames paiknevast tööstuspiirkonnast Vaikse ookeani rannikule kuni 40 miljonit tonni kaupa aastas. Peamine kaubaartikkel oleks Hiinasse läkitatav kivisüsi.

Colombia on maailma suuruselt viies söetootja, kuid enamik sellest läkitatakse praegu teele Atlandi sadamate kaudu, kuigi nõudlus kasvab kõige kiiremini Vaikse ookeani taga.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Tagasi üles