Päevatoimetaja:
Sander Silm

McDonald's jääb sumole truuks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: AFP/Scanpix.

Jaapanlastele armas sumo on küll mähkunud kokkuleppematšide skandaalidesse, kuid kuulsa rasvaste kiirtoitude levitaja McDonald’si toetusele võivad matsakad maadlejad siiski kindlad olla.


Nimelt kavatseb hamburgerikett sumoringe edasi sponsoreerida – hoolimata sellest, millise terava kriitika väidetavalt rutiiniks kujunenud tulemuste kokkuleppimine valitsuse poolt on vallandanud, tõmmates kriipsu peale isegi märtsikuisele kevadturniirile.

Mõned toetajad on küll taandunud, kuid McDonald'si pressiesindaja Jaapanis ütles, et kett on otsustanud «jaapanlastele südamelähedast rahvussporti» edasi sponsoreerida.

McDonald'sil on Jaapanis üle 3000 restorani, kus lisaks «kohalikustatud» pakkumistele (nagu kuivatatud kreveti burgerid) ka tõelisi kahe- või ei-tea-mitme-kordseid kaloripomme serveeritakse, mis suuruse poolest passiksid hästi kasvõi Godzillale endale.

Selline suund on teinud McDonald'sist regulaatorite ja aktivistide märklaua USAs ja mujalgi. Nimelt on viimased väga mures rikkamate rahvaste keskmise vööümbermõõdu suurenemise pärast. Ning taotlevad meetmeid nimetatud näitaja kärpimiseks.

McDonald’s ei taha aga kuuldagi väiteid, et suurte ja lotendavate sumokate sponsoreerimine võiks tekitada seoseid nende brändi ja lihavuse vahel.

«Niipalju kui me klientide käest tagasisidet oleme saanud, pidavat nad trenni tegema ja tasakaalustatud, aktiivset elu elama. Nii et ma usun, et üldiselt Jaapanis sellist seost ei teki,» oli firma ametlik seisukoht.

Oma lojaalsust tõestas McDonald's juba mullu, mil skandaale tuli nagu murdu, alates maadlejate ja maffiameeste koostööst pesapallikihlvedude areenil kuni valitseva tšempioni erruminekuni pärast öist kaklust.

2009. aasta keskpaigast alates on burgerikett maksnud kinni 100 «reklaamilippu» igal suurel sumoturniiril, kuigi viimaste koguarv mulluseks juulikuuks kunagise 1000 juurest vaid 242 peale kokku kuivas.

Iga lipp maksab 60 000 jeeni (729 dollarit) ja neid kantakse pidulikult ümber maadlusringi enne iga matši algust. Raha läheb enamjaolt võitjale.

Ühel praeguse tšempioni Hakuho matšil möödunud juulis oli pakkumisel vaid kuus lippu. Viis neist ostis McDonald’s.

Aastas kulutab firma sumo toetamiseks keskmiselt 437 000 dollarit.

Nende hulgas, kes sumole enam raha anda ei kavatse, on näiteks Põhja-Jaapani mereannifirma Shijimi-chan Honpo. Nemad on andnud teada, et Tokyo turniiridel viie lipu ostmine jääb edaspidi ära.

«Me ei teinud seda reklaami pärast. Me tegime seda, kuna mulle tõesti sumo väga meeldib ja ma tahtsin neid rahaliselt natuke aidata,» ütles firma president Shuji Fukui.

Fukui on väga vihane, kuna politsei olevat saanud jälile mobiilikõnedele, millest selgub, et mõned sumokad helistasid üksteisele üsna regulaarselt, et kokku leppida, kes võidab.

«Varem räägiti ka, et mingi selline asi käib. Aga nüüd on teised lood,» ütles Fukui.
 

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Tagasi üles