Balti riikide ühisfirmani RB Rail jõudis eile DG MOVE teatis, mis juhtis tähelepanu Leedu Raudtee (Lietuvos Geležinkeliai) allkirja puudumisele ühisprojekti hankelepingutel, andis RB Rail teada. Allkirja puudumine tähendab aga seda, et ühisfirma pole täitnud nõudeid, mis on vajalik rahastuse saamiseks CEF (Euroopa Ühendamise Rahastusfondi) 2015. aasta teise vooru vahenditest.
Euroopa Komisjon on seisukohal, et sellega rikub Leedu CEF regulatsiooni artiklit 22, mis näeb ette, et fondist kasusaajad ja liikmesriigid tulevad igakülgselt vastu ühistest huvidest lähtuvate projektide elluviimisel, milleks eraldatakse Euroopa Liidu vahendeid. Samas Leedu Raudtee kui Leedu riigi ettevõte seda teinud ei ole. Hetkel ohustab projekti 320 miljonist eurost ilmajäämine, mis on ette nähtud CEF 2014. ja CEF 2015. aasta voorudest Rail Balticut puudutavateks töödeks Leedus.
Euroopa Komisjoni teatise kohaselt asub koheselt Rail Balticu projekti üle vaatama Innovatsiooni ja Rakendusamet (INEA), mis siis kas katkestab, vähendab, taastab või lõpetab Leedus läbi viidavate tegevuste osas toetuse määramise lepingu. «Lisaks on DG MOVE andnud INEA-le volitused katkestada läbirääkimised Leeduga toetuslepingu sõlmimiseks CEF 2015. aasta teisest voorust,» seisab teatises.
RB Rail teatel asub ühisfirma juhtkond esmaspäeval INEA-ga läbirääkimisi pidama, iseäranis selles osas, kuidas ühisprojekt peaks edasi minema Eestile ja Lätile eraldatud toetuse ning projekti elluviimiseks ette nähtud tegevustega.
Ettevõtte teatel on selle juhtkond täiesti teadlik riskidest, mida Euroopa Komisjoni selline otsus tähendab ning teeb kõik endast oleneva, et leevendada projekti elluviimisel esile kerkinud probleeme nii läbirääkimistes transpordi ja mobiilsuse peadirektoraadi kui Leedu valitsusega.