Kemikaalidega töödeldud toit muutub nii mõnelegi järk-järgult vastumeelseks, mistõttu otsustatakse aina enam mahedalt toodetud toiduainete kasuks.
Põhjanaabrid himustavad mahetoitu
Mahetoodete tarbimine põhjanaabrite seas on tõusuteel, kirjutab Yle. Soome kauplustes müüdi eelmise aasta juulist kuni tänavu juunini hinnanguliselt 250 miljoni euro väärtuses orgaanilisi toiduaineid ja tarbekaupu, millega laienes sektori turuosa 1,9 protsenti. Enimmüüdud mahetooted on banaanid, munad, piim ning õunad.
Soome mahetootjate ühingu Pro Luomu esindaja Marja-Riitta Kottila sõnul on Soome tarbijad aina enam huvitatud sellest, kuidas toidutootmine aset leiab ning kas see mõjutab inimesi, loomi ja loodust.
«Mahetoodete valik on järjest paranenud ning sellega ühes ka hinnad langenud – need kaks tegurit mängivad rolli ka müüginumbrites,» märkis ta.
Kottila sõnul jagunevad Soome mahetoidu tarbijad mitmesse eraldi gruppi. «Tavaliselt kui perre sünnib laps, siis süveneb vanemate huvi toidu vastu ning nad pööravad rohkem tähelepanu lapse toitmisele. Samas on mahetoidust huvitatud ka vanem elanikkond, kes teeb palju ise süüa. Uueks sihtgrupiks võib aga pidada inimesi, keda huvitab tervisesport ning tervislik toit ning kes soovivad oma tervise eest suuremat hoolt kanda,» selgitas ta.
Jaemüüjad on samuti püüdnud aina enam mahetooteid turustama hakata, eriti Helsingi lähiümbruses, kus on seega müüginumbrid rohkem kasvanud kui mujal Soomes. Samas on soomlaste teadlikkus ja huvi mahetoodete vastu siiski väiksem kui Taanis või Rootsis.
Soomes enimmüüdud mahetoote liidripositsioonil püsib senini piim. Aastaga on märkimisväärselt kasvanud ka mahepuu- ja köögiviljade tarbimine ning paranenud valik mahekohvi osas.
Siiski ei kehti sama tendents iga toote puhul, vaid näiteks maheleiva, -õlle, -jogurti ning -liha müük ei edene sugugi nii hästi. Soome päritolu mahetoodete valdkonnas müüvad hästi eelkõige munad, piim ja hakkliha, tõusuteel on ka juust.