Investeeringud on kaldu ehituse poole
Pelgalt investeeringute üldnumbri põhjal majandusele hinnangut anda ei saa – väga oluline on vaadata ka investeeringute struktuuri. Näitena põhjustas 2006. ja 2007. aastal investeeringute suurt kasvu kinnisvarabuum, mis lõppes Eesti majanduse jaoks teadagi traagiliselt. Oleks kogu see raha suundunud betooni ja kipsplaadi asemel Eesti ettevõtete tootmisefektiivsuse, tehnoloogilise taseme ja tootearenduse parandamisse, elaksime ehk oluliselt jõukamas riigis.
Üllatavalt ei ole viimase 10 aasta põhjal Eesti ELi riikide seas esirinnas siiski elukondlikusse kinnisvarasse suundunud investeeringute, vaid hoopis muudele ehitistele ja rajatistele kulutamise poolest. Perioodil 2006-2015 suundus sinna 41 protsenti Eesti koguinvesteeringutest, EL28 liikmesriigi seas oli vastav keskmine 28 protsenti. Tegemist ei ole üksnes Eesti eripäraga, vaid see puudutab pea kõiki ELi vaesemaid liikmesriike, kes on saanud struktuurifondide vahendeid kasutada oma infrastruktuuri arendamiseks. Kuivõrd suures ulatuses need investeeringud majanduse arengupotentsiaali on kasvatanud, on muidugi vaieldav. Parematele transpordiühendustele või kvaliteetsemale energiavarustusele on numbriline hinnang võimalik omistada. Samas on odava raha abil tehtud ka investeeringuid, mida nappide maksutulude toel vaevalt kunagi ette oleks võetud.
Ehitusinvesteeringuid tervikuna vaadates ei saa samas öelda, et Eesti oleks kulutanud liialt «betoonile». Kui ELis on keskmiselt ehitusse suundunud 52 protsenti investeeringutest, siis Eestis 55 protsenti. Arvestades nigelamat algtaset, on suuremad kulutused ka õigustatud. Eluasemeehitusse on Eestis liikunud vaid 14 protsenti investeeringutest, rikastes riikides nagu Soome või Saksamaa 27-28 protsenti. Madalad kulud elamuehitusele tunduvad olevat just Kesk- ja Ida-Euroopa riikide eripära, kus elanikkonnast suurem osa omab enda kodu, mitte ei üüri seda. Omaette küsimuseks jääb, kas investeeringute vähesuse põhjus on elanike vaesus või on oma kodu omavad inimesed sellesse investeerimisel säästlikumad kui näiteks üürimajasid pidav kohalik omavalitsus.