/nginx/o/2016/09/15/5837449t1hf554.jpg)
Kui müügiesindaja koju toodet tutvustama tuleb, võib see mõnes inimeses hirmu tekitada, kas tegu on ikkagi ausa kaupmehega või püüab keegi teda näiteks püramiidskeemi värvata.
Kui müügiesindaja koju toodet tutvustama tuleb, võib see mõnes inimeses hirmu tekitada, kas tegu on ikkagi ausa kaupmehega või püüab keegi teda näiteks püramiidskeemi värvata.
Eesti, Läti ja Leedu otsemüügifirmade assotsiatsiooni juhtiva Gintautas Zaleckase sõnul on põhiline murekoht otsemüügi puhul see, et inimesed ei tea oma õigusi ning sellest tulenevad ka vääritimõistmised. Liitu kuuluvad firmad peavad järgima ka eetikakoodeksit ning kui sellegipoolest peaks klientidel tekkima nendega probleeme, vastutab nende eest liit.
Zaleckas sõnas siiski, et kellel juba on kogemus otsemüügiga, see on üldiselt selle müügiviisiga ka rahul. Negatiivne kuvand või kartus kipub olema pigem neil, kes tegelikult polegi otsemüügiga kokku puutunud.
Püramiidskeem rikub mainet
Üks peamisi tegureid, mis otsemüüki teostavate ettevõtete mainet halvendab, ongi nende segiajamine püramiidskeemi värbajatega. Tuleb tähele panna, et püramiidskeemi iseloomustab ning eristab otsemüügist esiteks kõrge liitumistasu. Püramiidskeemi abil soovitakse inimesi värvata ning neilt investeeringut välja petta, kuigi reaalset toodet skeemi taga ei pruugigi olla.
Kogu võimalik tulu, mis püramiidskeemi pealt saadakse, tuleb skeemiga liituma värvatud inimeste arvu pealt ja nende panustatud investeeringutest, mitte mingisuguste toodete müügist.
Otsemüüki saab kahtlasest püramiidskeemist eristada ka selle poolest, et müügiesindaja pakutav toode on alati reaalselt olemas ning käegakatsutav, lisaks kehtivad sellele kõik tarbijaõigused. Otsemüügiga ei kaasne kõrget liitumistasu ning toode on alati võimalik vähemalt 14 päeva jooksul (mõnel puhul kauemgi) tagastada.
Kogemused levivad kulutulena
Oriflame Eesti tegevjuht Heli Helm märkis, et kui meediasse jõuavad valdavalt ainult halvad kogemused või arusaamatused otsemüügi või püramiidskeemidega, siis suur osa inimesi saabki neist ühtpidi aru ega tee vahet, kumb on kumb. Seega ongi siinpuhul oluline teavitada inimesi nii otsemüügi omadustest kui ka oma õigustest.
«Vanematele inimestele on arvatavasti lihtsam müüa asju, mida nad tegelikkuses võibolla ei vaja, kuid ka neil on täpselt samasugune õigus tootest loobuda 14 päeva jooksul. Kui inimesele seda ei öeldud või lepingus seda kirjas pole, on tal õigus sellest loobuda veel 12 kuu jooksul,» ütles Helm. Ta lisas võrdluseks, et ühtegi kaupluseketti ei saa toodet nii pika aja jooksul tagasi viia, aga otsemüügi puhul on see võimalus olemas.
«Me ei taha midagi peale suruda, aga inimesed teevad vahel ka selliseid emotsionaalsemaid oste, mistõttu peavadki nad teadma, et tooteid on võimalus tagastada. Kui tegu on väiksema asja, näiteks šampooniga, siis võibolla inimene ei hakka seda tegema, aga kõige puhul, mis puudutab hinnalisi asju, seda tehakse ning sellest võimalusest teatakse,» rääkis ta.
Helmi arvates on aga inimeste suhtumine otsemüüki aastatega paranenud, mida näitab näiteks see, et inimesed lubavad müügiesindaja oma koju ning kuulavad ta ära – see näitab nende usalduse kasvu.
Mida teha, kui koju tuleb müügimees ning tahad veenduda tema usaldusväärsuses?
Püramiidskeemid tüssavad inimesi, sest:
Allikas: EDSA