Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Vene South Streami boss nõuab ELilt toetust

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Marcel Kramer.
Marcel Kramer. Foto: Shamukov Ruslan/ITAR-TASS

«Venemeelse» torujuhtme South Streami pealik Marcel Kramer pöördus Euroopa Liidu poole tungiva palvega tagada üritusele võrdsed võimalused teiste uute variantide seas, mis kontinendile gaasi peaksid andma.

Ühtlasi kinnitas Kramer jõuliselt, kuivõrd suures eksituses on kriitikud, kes näevad South Streami kui Nabucco nurjamise projekti.

Euroopa Liit on eraldanud Nabucco torujuhtme tarvis 200 miljonit eurot ning loodab nii leida viisi Kaspia gaasi Euroopasse toimetamiseks.

«Subsiidiume me ei palu. Kuid mis puudutab ligipääsu finantseeringutele, lubade taotlemist ja regulatsioone, siis oleks tähtis teada, et Euroopa asutused lähenevad mõlemale projektile võrdelt ega kavatse kedagi diskrimineerida,» ütles Kramer Financial Timesile ELi ajaloolise energia-tippkohtumise künnisel.

«Kui te ütlete, et aga South Stream ongi ju ainult selleks välja mõeldud, et teatud inimesed tahavad Nabuccot kiusata, siis mina ütlen, et nii see kohe kindlasti ei ole. Ja peale selle, see ju tähendaks, et kui Nabucco toppama jääb, siis paneme ka meie pillid kotti? Ei, nii need asjad ei käi. Me ei ole konkureerivad projektid.»

ELi otsus vähendada sõltuvust Vene gaasist – hetkel ligi neljandik bloki nõudlusest – on sünnitanud terve rea ettepanekuid, kuidas avada nn lõunakoridor ning pääseda ligi Kaspia mere piirkonna ja Lähis-Ida gaasivarudele.

Käes on otsustav faas, kuna Aserbaidžaan peaks paari nädala jooksul tarnete asja ära otsustama – ja see võibki osutuda võtmeküsimuseks, kas 7,9 miljardi eurone Nabucco toru projekt läheb liikuma või mitte.

South Streami toetajad, mida paljud energiaanalüütikud peavad otseseks väljakutseks Nabuccole, annavad samuti agarasti tuld ning pressivad edasi oma plaanidega ehitada Musta mere alla juhe, millega Ukrainast mööda pääseks.

Umbes 80 protsenti Vene gaasist tuleb praegu Euroopasse Ukraina kaudu. Nagu selgus aastal 2009, mil Moskva ja Kiievi vaidlused Kagu-Euroopa talvel gaasita jätsid, on see iseenesest ohtlik olukord.

South Stream on Vene Gazpromi ja Itaalia Eni ühisprojekt. Nad on käivitanud keskkonnauuringute ja majandusliku äratasuvuse uuringud ning plaanivad teha lõpliku investeerimisotsuse aastal 2015.

Gazprom peab jätkuvalt läbirääkimisi Prantsuse EDFiga, kutsudes viimast samuti South Streami konsortsiumisse.

Kramer keeldus torujuhtme hinda täpsustamast, öeldes vaid, et tööd merel ja kuival maal lähevad kokku maksma 10-20 miljardit eurot.

Juhtme läbilaskevõime oleks 63 miljardit kuupmeetrit aastas.

Ühtlasi ütles South Streami boss, et hirmud, nagu ujutataks Euroopa üle gaasiga, mille jaoks hetkenõudlust ei jätkuks, on täiesti alusetud. Kuna täistuurid võtaks toru aastast 2015 alates üles tasapisi, vastavalt tarbijanõudlusele.

Ning alguses suunataks South Streami paljuski just see gaas, mis praegu voolab läbi olemasolevate Vene torude.

Ta kinnitas, et toru tuleb vaid siis, kui see osutub majanduslikult tasuvaks – mitte lähtuvalt poliitilistest kaalutlustest, nagu väidavad mõned kriitikud.

«Me ei saaks ju ehitada korralikku ärimudelit lihtsalt Nabucco nurjamisele – see oleks ju täiesti ebarealistlik… See tähendaks, et kui Nabuccot ei oleks, siis me jätaksime South Streami ära – see ei tule kõne allagi,» ütles ta.

«Venemaal on palju projekte, kuhu oma raha panna. Ta kulutaks raha vaid selle peale, mis majanduslikult ära tasub.»

Nõudes, et Brüssel tunnustaks South Streami kui võimalust mitmekesistada tarnekanaleid, ütles Kramer, et toru tuleb kohelda võrdselt teiste projektidega, mida EL toetab.

«See on tugev argument ning me oleme üritanud seda igati rõhutada, ning hea uudis on see, et täna tunnustatakse seda juba rohkem kui paar kuud tagasi,» ütles Kramer.

Venemaa on juba sõlminud ridamisi poliitilisi leppeid South Streami teele jäävate riikide nagu näiteks Bulgaaria, Kreeka, Serbia ja Sloveeniaga.

USA suursaadik Itaalias tõstatas jaanuaris küsimuse, kas South Streami ja Nabuccot ei annaks kuidagi ühendada.

Selle idee põlgas Kramer kohe ära.

«Kui keegi räägib projektide ühendamisest, siis esiteks on South Stream äriliselt tasuv vaid eraldiseisvana. Ning teiseks: igasugused koostööotsused peaksid lähtuma investoritelt ja lähtuma nende ühistest huvidest. Ja ma ei ole sellist initsiatiivi täheldanud,» ütles ta.

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Märksõnad

Tagasi üles