Päevatoimetaja:
Sander Silm

Ministeerium: Eesti on huvitatud Rail Balticu lepingu võimalikult kiirest sõlmimisest

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: BNS
Copy
Leedu Raudtee võib jääda Euroopa Komisjoni toetusrahadest ilma.
Leedu Raudtee võib jääda Euroopa Komisjoni toetusrahadest ilma. Foto: Erikas Ovčarenko/15min/Scanpix

Kuna Euroopa Komisjon on juba saatnud Balti riikidele signaali, et Rail Balticu kohustuste lepinguga tuleks kiiremini edasi minna, on Eesti valmis seda sõlmima nii kiiresti kui võimalik.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) esindajate sõnutsi Rail Balticu tegevuste läbirääkimised käivad, põhiliseks teemaks on hetkel Rail Balticu juhendite, lepingute, hangete ja kohustuste lepe (Contracting Scheme), vahendab BNS.

Tegemist põhimõttelise tuleviku rollijaotusega – uuringud, projekteerimine, ehitushanked. «Mis on ühisettevõtte RB Rail AS keskne roll ja tegevused projekti arendamisel ning milliseid hankeid korraldatakse koostöös riikidega ja mis printsiipidel,» selgitas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete osakonna juhataja Rasmus Ruuda.

Ta lisas, et ministeerium on koostöös Läti ja Leedu kolleegidega lahendusele üsna lähedal, jäänud on mõned lahtised punktid. «Protsess on väga mahukas ja on mõnevõrra kaua aega võtnud. Seetõttu on Euroopa Komisjon saatnud meile ka vastava signaali, et töid tuleb intensiivistada. Ja selline komisjoni poolne mure on igati mõistetav. Eesti on valmis vastava leppe sõlmimiseks nii kiiresti kui võimalik,» lausus Ruuda.

Tema sõnul on Eesti positiivselt meelestatud kokkuleppe sõlmimiseks ja erinevad osapooled on koostöövõimelised. «Selle näiteks on kasvõi tänavu juunis CEF (Connecting Europe Facility - Euroopa Ühendamise Rahastu) rahade jaotamist ja vastutust jagava Inter-Beneficiary Agreement'i sõlmimine. See leping reguleerib CEF summade jaotust, eri projekti osapoolte vastutust, ühistööd ja aruandlust-raporteerimist. Contracting Scheme on järgmine samm paljude kokkulepete reas.»

«Et tagada ühisettevõtte tugeva keskse projektiarendaja rolli edukas täitmine, on vaja see ettevõte vastavalt ka mehitada. Otsingu protsess on kestnud juba pikemat aega ja lähiajal on vaja jõuda otsusteni,» märkis Ruua. «Eesti toetab siin lähenemist, et nii RB Rail AS juhatuse kui spetsialistide valikul lähtutakse läbipaistavast valiku protseduurist, mis toimub pädevuse/kogemuste alusel.»

Leedu ärileht Verslo Žinios kirjutas teisipäeval, et RB Rail lätlasest tegevjuhi Baiba Rubesa sõnul takistab Leedu Rail Balticu projektiga edasiminekut, kuigi ühisfirma nõukogu leedulasest esimees Dainius Budrys kinnitas, et projekti strateegilise tähtsusega küsimused lahendatakse lähitulevikus.

Euroopa parlamendi transpordikomitee esimees Michael Cramer hoiatas hiljuti, et Balti riigid võivad Euroopa Liidu Rail Balticu toetustest ilma jääda, kui nad ei suuda kokkuleppele jõuda.

Tagasi üles