«Pärast aktsiisitõuse on Eesti diiselkütuse müük langenud pea kümme protsenti,» ütles Eesti Õliühingu juhatuse liige Toomas Saks BNS-ile. «Piirialadel on see muidugi veel suurem, sellele viitab juba see, et Valgas on kaks tanklat kinni pandud.»
Ta rääkis, et Eesti riigi ja majanduse jaoks säärane olukord otseselt kriitiline ei ole. «Ma ei tea, kas just kriitiline. Aga minu arust on häbiväärne ja kurvastav, kui riik need mitukümmend miljonit maksutulu saamata jätab,» ütles Saks.
Kriitiliseks võib olukord Eesti tanklakettide jaoks minna siis, kui järgmisel aastal rakendub täiendav 10-protsendiline aktsiisitõus. «Meil on plaan aktsiisi järgmisel aastal tõsta kümme protsenti. Lätlastel minu andmetel sellist plaani ei ole. Siis võivad küll asjad kehvaks minna,» märkis ta.
Õliühingu seisukoht on tema sõnul, et järgmise aasta aktsiisitõusud tuleks kindlasti ära jätta ning võimalusel ka praegused aktsiisitõusud tagasi pöörata. «Eks juba tehtud asja on muidugi raske tagasi pöörata, aga tase tuleks külmutada kindlasti ja järgmisel aastal tõusud ära jätta,» rääkis ühingu juht.
Saksa hinnangul ei ole Lätti tankima minemine otsus, mida tehakse kergekäeliselt. «See ei ole lihtne otsus, et lähen nüüd Lätti tankima. Kui uued aktsiisitõusud ära jätta, siis ma usun, et mitmed ettevõtted, kes seda praegu kaaluvad, jätaksid ära selle plaani,» ütles ta.
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) küsitlus näitas, et Läti kaudu sõitvad veoettevõtted on oma tankimise valdavalt sinna viinud ja keskmiselt tangitakse Lätis 1940 liitrit kuus auto kohta. Küsitlusele vastas küll vaid 16 firmat, mis on enda tankimise Lätti viinud, ent assotsiatsiooni hinnangul võib tulemusi siiski üldistada.