Kelner võib olla küll osav müügimees ning kliendile kalli veini maha müüa, kuid sellegipoolest ei saa unarusse jätta elementaarset viisakust ning toidu käitlemise etiketti.
Professionaalne kelner mõjub söögikoha visiitkaardina
Samamoodi nagu maja ehitamist tuleb alustada vundamendist, nii sünnib ka hea kelner tugevast baaskoolitusest. Samas uusi töötajaid võetakse toidukohtadesse tööle vahetult enne hooaja algust ning koolitusi jagavad vahetusevanemad või teenindusjuhid, kes on tegelikult juba niigi ülekoormatud, kirjutab Teeninduskvaliteet OÜ koolitaja Timo Kübar ettevõtte kodulehel.
Nii käib värske vere õpetamine üsna pinnapealselt, kuna jagatakse sageli iganenud teadmisi ning kelneritöö spetsiifika jagamise asemel pannakse fookus asjade asukohale ning kehtivale kodukorrale. Siis visatakse kelnerid tulle, sest aeg surub peale. «Küll ta hakkama saab! Jooksvalt õpetame!» on hoiakud, mida sageli kelneritekoolitustel kuulen.
Kehv kelner võib tuua ka kahju
Müügikoolitajad on ühtaegu osavad müügiinimesed ja nii saavad pooltoored kelnerid hoopis koolitusi, kus õpetatakse klientidega suhtlema ja osavalt lisamüüki tegema. Kõlab taaskord loogiliselt, kuid reaalsuses näeb välja teistsugune.
Kui kelner tuleb laua poole kolme supiga, aga ta on seejuures äärmiselt ebakindel, sest pole saanud piisavalt koolitust, kuidas mitut taldrikut korraga käes hoida, siis võivad kliendid temasse suhtuda eelarvamusega ning teenindaja on ise sedavõrd ebamugavas olukorras, et sujuvat lisamüüki ta teha ei suuda.
Olles ise pikalt kelnerina töötanud, märgib Kübar, et sellises olukorras soovib teenindaja võimalikult kiirelt olukorrast pääseda, mitte inimestega lobisema jääda ning sealjuures neile veel midagi maha müüa.
Lisaks võib kelnerite ebaprofessionaalsus tuua lausa kahjumit. Kui korralikus restoranis pakub kelner klientidele 1000- või 2000-eurost veini, seejuures seda valesti avades või rikkudes etiketi- ja käitumisreegleid, võib see viia konkreetse kahjumini. «Ma ei tee müügikoolitusi maha, sest saan aru soovist ja isegi vajadusest pakkuda klientidele osavat lisamüüki, kuid rõhutan, et ükski edukas müük ei toimi ilma hea kelneritöö oskuseta,» märkis Kübar.
Söögikoha visiitkaart
Professionaalsed ja enesekindlad kelnerid, kes suudavad hakkama saada ka kõrge tempo ja pinge korral, on restoranile või kohvikule lausa suuremaks visiitkaardiks kui imeline toit. Kelnerid on esimesed, kes klientidega kokku puutuvad ning nende pädevus on määrav kogu hoiakule söögikoha suhtes.
Loomulikult on meeskond tervik, kuid kehv teenindus ei kompenseeri ka kõige paremat toitu. Sama on ka müügiga – ükskõik, kui osavalt kelner oskab müüki teha, kui ta ikka ei suuda kandikut tühjendada ilma seda käest panemata, siis see ebaprofessionaalsus paistab välja ja võib kogu müügikatse rikkuda.
Restorane ja kohvikuid tuleb üha juurde, eriti suvisel perioodil, mil liikumist ja turiste on oluliselt rohkem kui muul ajal. Sel ajal tõenäoliselt polegi inimestel oodata teenindajate kõrget taset, sest olulisem on, et töö saaks tehtud. Kui tahta hoida stabiilselt kõrget taset aastaringselt, siis peab lisaks müügile koolitama kelnereid ka professionaalsemaks.