/nginx/o/2010/08/09/415210t1h4512.jpg)
Volkswagen peab komponentide puuduse tõttu tuleval nädalal Saksamaal kaks tehast üheks päevaks seisma jätma. Tarneketid on jõulise globaalse nõudluse tõttu tõsiselt ülekoormatud.
Seisak puudutab Golfi, Tiguani ja Passatit. Nende mudelite kättesaamise aegu see aga pikendada ei tohiks, kuna puudujäägid tehakse hiljem tasa.
«Kogu tarnetööstus on väga pinges. Kõigil on raske,» ütles Daimleri tegevjuht Dieter Zetsche eile Reutersile.
Komponentide puudujääkidega hakkasid lood hulluks minema eriti pärast seda, kui enamik Saksa autotootjaid oma jõuluvaheaegu lühendasid. Reeglina on see kogu sektori jaoks nõrk periood olnud.
«Kõik tarnijad, kellega mina rääkinud olen, kinnitavad, et detsember ja jaanuar on olnud seekord ebatavaliselt tugevad,» ütles Commerzbanki analüütik Daniel Schwarz.
Saksa autotootjate tellimusteraamatud on igatahes pungil ning kõige populaarsemate autode kättesaamise ajad on pikad. Eriliselt on selles «süüdi» pidurdamatu nõudlus arenevatel turgudel, näiteks Hiinas.
Moody'se analüütik Falk Frey usub, et Hiina ja USA tugev nõudlus tõstab tänavu globaalse automüügi enam kui 5 protsenti üles, 76 miljoni sõiduki peale.
Eriti kõvasti peavad autotootjad ja suuremad tarnijad võitlema teatud elektrooniliste komponentide, näiteks mikrokiipide pärast. Puudu kipub jääma ka kõrge kvaliteediga terasest osadest.
Maailma juhtiv autoosade tarnija Bosch lõi mullu isegi spetsiaalse operatiivgrupi, mis jälgib pooljuhtide «seisu» nii globaalturul kui firmasiseselt ja katsub tagada, et neid suunatakse kiiresti sinna kus vaja.
«Operatiivgrupp on osutunud niivõrd edukaks, et me saime isegi oma konkurente kiipidega välja aidata,» ütles firma pressiesindaja.
Ta lisas, et firma võimsus on mitmes valdkonnas proovile pandud, kuid «Bosch saab alati kuidagi hakkama».
BMW ütles, et on mõnikord sunnitud komponente veoautode asemel lennukiga transportima, et need õigeks ajaks koosteliinile jõuaksid.
Analüütikute ja insaiderite sõnutsi on eriti stressis väiksemad tarnijad, kuna neil ei ole nii lihtne kiirkorras tootmistempot tõsta ning mõnedel pole ka piisavalt käibekapitali.
Saksamaa suuruselt kolmas autoosade tarnija ZF Friedrichshafen ütles, et nende endi tarnijatest on 37 «kriitilises seisundis».
Capgemini Consulting tarneketi-analüütik Martin Raab ütles, et praeguste vajakajäämiste juured ulatuvad majanduslikust hetkeolukorrast sügavamale.
«Paljud autotootjad on aastate jooksul tarnijate arvu kärpinud. Mõnes valdkonnas on nad asetanud end olukorda, kus sõltuvad käputäiest võtmetarnijatest,» ütles ta.
On juhtumeid, kus võimutasakaal autofirma ja tarnija vahel seetõttu peapeale on pööratud.
«Mõned tarnijad ütlevad praegu: te kas maksate meie hinda või saate ilma hakkama,» ütles Raab.
Copyright The Financial Times Limited 2011.