Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Kaheksa nõuannet, mis muudavad autoratta vahetamise tunduvalt lihtsamaks (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Eleen Laasner
Copy
Artikli foto
Foto: Marko Saarm

Tühjaks läinud rehv pole just kõige rõõmustavam. Üha areneva tehnoloogia tõttu juhtub sellist asja küll tunduvalt vähem kui aegu tagasi, aga siiski tuleb ette.

Mõnd rehvi näiteks polegi tarvis katki minnes kohe ära vahetada, sest sellega võib vaikse tühjaks jooksmise korral madala kiirusega lühikese distantsi võrra edasi sõita - esimese tanklani või kohani, kust abi saada.

Sellegi poolest tuleb õnnetusi ja ootamatusi ette ning enamik masinaomanikke pelgavad katkist autoosa ise vahetada, kirjutas Business Insider. Paljud inimesed jäävad autos istudes professionaali ootama, kes musta töö ära teeks.

See on täiesti normaalne käitumine, kui aga tahta katkisest rehvist siiski ise lahti saada, on olemas teatud nipid, mis muudavad suure töö tunduvalt lihtsamaks. Loomulikult aitavad need nõuanded kaasa ainult siis, kui sa tead enamvähem, kuidas kogu protsess välja peaks nägema: auto üles tõstmine, poltide lahti saamine, ratta eemaldamine ja uue panemine.

1. Tunne oma tungrauda

Enamike tungraudade puhul tuleb vahend enne kasutamist mitmest jupist kokku panna, et see suudaks autot ratta eemaldamiseks ja uue paigaldamiseks piisavalt kõrgele tõsta. Seega on parem teada, kuidas tungraud kokku käib ja saada mõistatus kokku enne, kui rehv täiesti tühjaks jookseb.

Tavaliselt võtab tungraua kokkupanek aega viis minutit, seega võta ühel pärastlõunal aega ja tee see endale selgeks. Pimedal ja vihmasel õhtul tühja rehviga tee ääres seistes võib sul selgeks tehtud asja üle olla päris hea meel.

2. Ole varuosa heas seisukorras kindel

Tagavaraks olevat ratast peaks kontrollima üsna tihti, sest niigi kehvas olukorras ei tahaks sa tõenäoliselt avastada, et ka varu variant ei saa sind päästa. Parim viis ratta kontrollimiseks on luua mingisugune rutiin. Näiteks iga kord kui mõõdad rehvirõhku, kontrolli ka varuratta seisukorda. Jah, moodsamad autod teavitavad sind ise rehvirõhu muutustest, aga kui see teade tuleb, oleks ikkagi hea võtta ka aega viienda rehvi kontrollimiseks.

3. Püüa tühja rehvi vältida

Rehvirõhu kontrollimisest rääkides, kui seda teha korra kuus, saad alati kindel olla, et nendega on kõik korras. Kindlasti peaks kontrollima ka mustrit ja selle sügavust. Kui muster tundub ebaühtlane või kehvas seisus, tuleks rehv või rehvid ära vahetada. Võib-olla on aga vaja rehvid lihtsalt ümber tõsta.

Ettevaatlik tuleb olla ka rehvide vanusega, kõik asjad ei kesta igavesti. Mida vanema rehviga sõita, seda tõenäolisem on selle katki minek.

4. Hoia teel silm peal

Teeaugud pole just väga haruldased, neid võib kohata igal tänavanurgal. Nad lamavad seal lihtsalt niisama ja ootavad, millal saaks su rehvidega üks-null teha. Liiga julgelt võõral teel sõitmine haiseb juba pahanduse järele. Proovi kehvas seisus või tundmatutel teedel sõita rahulikumalt, väldi auke, mühke ja muud ohtlikku.

5. Ole tühjaks rehviks valmis

Sa võid kõik õigesti teha, aga ikkagi sattuda tühja rehvi otsa. Näiteks kui see peaks juhtuma pimedas, on hea omada autos kõike vajalikku ka peale varuratta: taskulamp varupatareidega, töökindad, vihmamantel, särk töö tegemiseks ja mõned kaltsud. Kindlasti tuleb kasuks ka tee ääres seisvat autot tähistav valgusmärgitus või ohukolmnurk.

6. Kutsu asjatundjad

On hetki, millal pole kõige targem ise ratast vahetama hakata, näiteks keset vihmast ööd tiheda liiklusega maanteel. Sellisel hetkel tahaksid parema meelega istuda oma autos, olles eelnevalt selle piisavalt ohutusse kohta saanud ja kutsuda abiväge.

7. Ole varuratta olemasolus kindel

Paljudel uuematel autodel seda pole, isegi ajutist mitte, selle asemel on neil aga väike paranduskomplekt, mis sisaldab täitevahtu ja pumpa. Asja idee on selles, et ei peaks kohe ratast vahetama hakkama, kui põhjalikuma abini pole pikk tee minna. Seega ole kindel, millised võimalused sind katkise rehvi korral ootavad.

8. Tunneta oma piire

Rattavahetus on füüsiliselt üsna nõudlik töö. Poltide kättesaamine nõuab musklijõudu, samuti ka auto üles tõstmine ning pärast seda on vaja kummargil olles tõsta rasket ratast. Tihtilugu proovitakse seda kõike teha kiirustades, mis on viga, sest nii võib endale haiget teha, seega tuleb rattavahetust võtta nii rahulikult kui võimalik.

Tagasi üles